نرم افزارهای برگزیده

احیاگر معروف

سرباز کوچک ولایت ،آمرمعروف وناهی منکر

سایت های ویژه کودک ونوجوان

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

آخرين نظرات

پيوندها

سرداران دفاع مقدس

پیوندهای تصویری

bayanbox.ir bayanbox.ir bayanbox.ir

تبلیغات سایت

آرشیو سایت

۲۳ مطلب در بهمن ۱۳۹۶ ثبت شده است

۰

اولین شب عزاداری فاطمیه ۱۴۳۹ در حسینیه امام خمینی

بانک فیلم رهبری انقلاب دهه فاطمیه

اولین شب عزاداری فاطمیه ۱۴۳۹ در حسینیه امام خمینی

اولین شب عزاداری فاطمیه ۱۴۳۹ در حسینیه امام خمینی

اولین شب مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله‌علیها)، با حضور رهبر انقلاب اسلامی، جمعی از مسئولان کشور و مردم دلداده‌ی اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام)، از ساعتی پیش در حسینیه‌ی امام خمینی (رحمه‌الله) آغاز شد. این مراسم هم‌اکنون در حال برگزاری است.
تصاویر این گزارش به مرور تکمیل خواهد شد.



۰

دیدار آیت الله حق شناس با امام زمان(عج) در مکه

علمای دین سبک زندگی اسلامی زندگی درمکتب اهل بیت ع حکایت خوبان

دیدار آیت الله حق شناس با امام زمان(عج) در مکه

دیدار آیت الله حق شناس با امام زمان(عج) در مکه

یکی از شاگردان و دوستان نزدیک فقیه عارف حضرت آیت الله حاج میرزا عبدالکریم حق شناس در گفت‌وگوی تلفنی خبرنگار لبیک با ایشان، خاطره‌ای ناگفته و درس‌آموز را از آن عالم ربانی بیان کرد که در ذیل از نظرتان می‌گذرد:


شاگرد آیت‌الله حق شناس گفت: مرحوم حاج آقا (آیت الله حق‌شناس) هنگامی که می‌خواستند به مکه مشرف شوند در فرودگاه مهرآباد از پرواز جا ماندند و مجبور شدند برای پرواز بعدی، به صورت تنها اعزام شوند.ایشان پس از پیاده شدن از هواپیما در عربستان (مکه) به دلیل اینکه کسی ایشان را نمی‌شناخت و کاروان خود را نیز گم کرده بود و ایشان نیز نمی‌دانست که محل اسکان کاروان و همراهان کجاست سوار بر تاکسی می‌شوند و راننده تاکسی نیز ایشان را در کنار یک کاروانی پیاده می‌کند و در طی این مسیر برخورد احترام آمیزی نیز با ایشان صورت نمی‌گیرد.حتی آن کاروان جایی مثل انباری که پیاز، سیب زمینی و.. در آن مکان بود را در اختیار آیت الله حق‌شناس قرار می‌دهد و می‌گویند شما زائر ما نیستی.

آیت الله حق‌شناس که به دلیل کهولت سن و وضعیت جسمانی از یک طرف و برخورد نامناسب افراد با ایشان "مضطر " شده بودند، در همان مکان (انباری هتل) به وجود مقدس صاحب الزمان (عج) توسل پیدا می‌کنند.

آیت الله حق‌شناس می‌گوید: تا به حضرت حجت(عج) توسل پیدا کردم، آقا‌(عج) تشریف آوردند، بلند شدم، تمام قد ایستادم، ایشان به من لبخندی زدند و 15 دقیقه آقا امام زمان را نگه داشتم و خدمتشان گزارش دادم که من از پرواز جاماندم، راه را گم کردم و...با من بدرفتاری کردند به من این چیزها را گفتند و می‌گویند تو از ما نیستی ....، حضرت(عج) در طول این مدت که به ایشان گزارش می‌دادم و درد و دل می‌گفتم تمام عرایض بنده را می‌شنیدند، پس از پایان عرایضم، حضرت حجت تشریف بردند، با رفتن امام زمان، ناگهان درب انباری باز شد و سر‌کنسول ایران در جده وارد شد و گفت که شما کجا بودید و ما دنبال شما بسیار گشتیم و...

سپس شاگرد آیت الله حق شناس پس از بیان این خاطره به نقل از آیت الله حق‌شناس ادامه داد: این در حالی بود که هیچ کس نمی‌دانست آیت الله حق‌شناس کجا هستند سپس با عزت و احترام فراوان با ایشان برخورد می‌شود و همه امکانات مهیا می‌شود.آیت الله حق‌شناس پس از بیان این خاطره می‌فرمودند: هر شخص مضطری در هر مکانی که باشد به حضرت بقیه الله متوسل شود، خود حضرت تشریف می‌آورند.

منبع:سایت عمارنامه

۰

همرزمان حسین علیه‌السلام | سلاح اشک

سخن نگاشت دهه فاطمیه

همرزمان حسین علیه‌السلام | سلاح اشک

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: چرا مسئله‌‌ى گریه‌‌ى حساب‌شده، گریه‌‌ى درازمدّت و طولانى در خاندان پیامبر اتّفاق افتاد؟ گریه‌ی حضرت زهرا (علیهاالسّلام)، گریه‌ای حساب‌شده و طولانی‌مدت بود. دختر پیغمبر (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله) به یک شکل خاصّی گریه کرده و وضع را به گونه‌ای فراهم آورده که رقبا و مخالفین از آن گریه احساس خطر کردند. گریه‌ی دیگر، گریه‌‌ى امام سجّاد (علیه‌السّلام) است که چهل سال به هر مناسبتى براى حسین‌بن‌على (علیهماالسّلام) گریه کرده... گریه‌‌ى سوّم هم گریه‌‌اى است که امام باقر (علیه‌السّلام) بسى حساب‌شده و دقیق معیّن و مقرّر کرد. خب، شیعیان ملتفتند؛ خاندان پیغمبر (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله) اهل گریه و زارى و ندبه و نوحه نیست. گفتار هفتم، کتاب همرزمان حسین علیهم‌السلام.

۰

«هادی فاعور»؛ پدیده معاصر موسیقی مقاومت «فرزند سوری آهنگران»

بانک فیلم نمآهنگ

«هادی فاعور»؛ پدیده معاصر موسیقی مقاومت «فرزند سوری آهنگران»

«هادی فاعور»؛ پدیده معاصر موسیقی مقاومت «فرزند سوری آهنگران»

این‌روزها نوجوان سوری، بار گران آهنگ حماسی را به‌دوش گرفته است. از آن‌روز که برای اولین‌بار در جمع خیابانی حامیان بشار، کودکی بود و شروع‌به خواندن اشعار تند با صدای تیز بچگانه‌اش کرد و فیلمش بارها در یوتیوب گشت و بازدید شد، تا امروز که نوجوانی است و با صوتی قوی و در شبکه‌های تلویزیونی کلیپ‌هایش پخش می‌شود، شش-هفت سال می‌گذرد. شش سال جنگ سخت برای سوریه و برای «هادی فاعور».

اطلاعات شناسنامه‌ای در شناخت واقعی او کمکی نخواهد کرد. هادی فاعور، اهل سوریه و از طرفداران حزب‌الله است. برای حزب‌الله می‌خواند. در حمایت از بشار می‌خواند. برای ولایه الخامنئی می‌خواند. برای شهدای شیعه نیجریه خوانده‌است. برای آزادی سمیر القنطار و شهادت عزالدین قسام خوانده است. برای تهدید بغدادی و سران داعش خوانده است. در فضیلت امیرالمومنین، علی (علیه‌السلام) می‌خواند. نوحه محرم می‌خواند. در اشعاری به پیشگاه امام زمان (عج) از جور زمانه شکایت برده است. گاهی در شبکه تلویزیونی حرکهالنجباء عراق می‌خواند و گاهی در اتوبوس اردوی نوجوانان، گاهی می‌رود روی دوش فردی در مراسم تشییع شهیدی نوای حماسی سر می‌دهد و گاهی افتاده بر مزار شهیدی نوحه‌اش را مویه می‌کند، باری در حرم خانم زینب کبری و بار دیگر در مقام سیده رقیه(سلام‌الله‌علیهما) بار دیگر در منزل شهیدی از حزب‌الله، بار دیگر در هیئت خانگی، گاهی هم در هیئت نظامی‌ها می‌خواند، گاهی در مکتب‌الشهدا و هیئت‌های انقلابی؛ با سه پرچم و سه عکس در پشت سرش؛ پرچم سوریه و حزب‌الله در دو طرف پرچم ایران. و عکس بشار اسد و سیدحسن نصرالله در دو طرف عکس آیه‌الله خامنه‌ای. هادی فاعور، حماسی‌خوان حزب‌الله را باید از صدایش و در همین آهنگ‌ها و کلیپ‌ها شناخت.

قوت صدایش در این سن، او را به یک خواننده خاص تبدیل کرده است. فاعور، حماسه را عاطفانه می‌خواند و نوحه‌هایش رنگ حماسی دارند. شعرهایی که می‌خواند هم همین‌طور تلفیقی است از حماسه و عاطفه. صدایش هم ذاتاً این‌دو در خود را دارد. موسیقی را خوب یاد گرفته است و در آهنگ‌های خیابانی‌اش هم طبق‌قاعده می‌خواند. برخلاف بسیاری از نوحه‌های عربی که کلمات و جملات را می‌شکنند، فاعور غالباً کلمات را به‌خوبی و گیرا ادا می‌کند. اما آنچه در کنار قوت صدا و حفظ ضرباهنگ، باعث دلنشینی‌اش شده است گرمی صدای اوست. مسئله‌ای که طبق هیچ قاعده‌ای نه می‌توان یاد گرفت و نه می‌توان توضیح داد.

شاید روزگاری معیار یک هنرمند برای شهرت و محبوبیت میان مردم و مطرح شدن در رسانه‌های مختلف را تنها عوامل ظاهری و سطحی و نگاه عوام فریبانه جریان‌های قدرت تشکیل می‌دادند. ولی در چند سال گذشته اتفاقاتی که در رسانه‌ها و جریانات حامی مقاومت افتاده است، چیز دیگری را نشان می‌دهد. از زمانی که با حمله گروه‌های تکفیری و تروریستی کشورهای اسلامی در معرض تهدید قرار گرفته‌اند و با جنگ بزرگی که حامیان استکبار در دنیا به راه انداخته‌اند. به غیر از اتفاقات سیاسی و اجتماعی کشورهای منطقه، معادلات فرهنگی و ترکیب هنرمندان محبوب مردمی هم در دنیا تغییر کرده است.

این روزها خط مقاومت اسلامی شیعیان از ملیت‌های مختلف در سوریه و عراق تشکیل شده است و روایت مدافعین حرم اهل بیت(ع) در جغرافیای اسلام دستخوش بسیاری از محصولات فرهنگی گروه‌های مقاومت شده است. بخشی از کارهای هنری مقاومت حتی قدمتی بیش از این حرف‌ها دارد و اقدامات مردمی در زمینه بیداری اسلامی و جنگ‌های سلطه گرانه صهیونیسم در لبنان و فلسطین باعث شکوفایی آن‌ها شده است. کار فرهنگی برای ترویج فرهنگ جهاد نیاز ضروری گروه‌های مقاومت است که جبهه وسیعی را در جهان تشکیل داده‌اند. از سوریه و عراق گرفته تا یمن و لبنان و غزه؛ در این مسیر هنرمندان، شاعران و پژوهشگرانی که در موضوع خط مقاومت فعالیت می‌کنند مورد توجه و قضاوت مردم قرار می‌گیرند. سرودن اشعار حماسی، ساخت نماهنگ‌ها و ترانه‌ها و انیمیشن‌هایی با مضامین مقاومت بخشی از این کار فرهنگی است.

در زمینه موسیقی حماسی، خوانندگان عرب زبانی همچون یوسف شعیتو، شیخ حسین اکرف، علی برکات و پدیده‌ای به نام هادی فاعور از جمله رویش‌های مقاومت اسلامی در منطقه هستند که اجرای آن‌ها طرفداران بسیاری میان مردم کشورهای مختلف پیدا کرده است.

این ابراز ارادت به رزمندگان مقاومت به عنوان کسانی که امنیت را برای کشورهای منطقه به ارمغان می‌آورند صرفا مورد حمایت خوانندگان شیعه و مسلمان نبوده است بلکه موارد بسیاری از خوانندگان زن و مسیحی دیده شده است که برای ابراز علاقه و احترام خود به مقاومت، قطعه‌ای را اجرا کرده و یا سخنانی را در این زمینه مطرح کرده‌اند. به عنوان مثال بسیاری از خواننده‌های لبنانی که شاید هیچ التزام دینی هم نداشته باشند، جزو علاقمندان سید حسن نصرالله محسوب می‌شوند. خیلی‌ها در میان جنگ۳۳ روزه ۲۰۰۶ یا مستقیم یا از طریق رسانه‌ها به سید حسن نصرالله پیام دادند که او را دوست دارند و از مقاومت پشتیبانی می‌کنند و حاضرند از اموالشان برای کمک به مقاومت هزینه کنند.

در سال ۲۰۰۶ خواننده زن مسیحی لبنانی، «ژولیا پطرس» در آلبوم خود به نام «اتعودنا علیک» آهنگ مشهوری به نام «احبّایی» در پاسداشت سید حسن نصرالله سرود که متن آن بر اساس پیام تلویزیونی نصرالله به مبارزان حزب الله در جنوب لبنان پس از جنگ ۳۳ روزه بود. کلیپ این آهنگ در ویرانه‌های شهر بنت جبیل فیلمبردای شد. درآمد حاصل از فروش این آهنگ، سه برابر پیش بینی‌های انجام شده به ۳ میلیون دلار رسید که تمام آن به خانواده‌های کشته شدگان لبنانی جنگ با اسرائیل و رزمندگان شهید حزب الله در جنگ ۳۳ روزه و عملیات نهر البارد تقدیم شد. در سال ۲۰۰۷ هم «علاء زلزالی»، خواننده لبنانی آهنگی با عنوان «یا نصرالله» درباره دبیرکل حزب الله لبنان سرود. ضمنا دو سال گذشته بود که ناهض حتر در روزنامه الاخبار از علاقه نُهاد ودیع حداد معروف به «فیروز» (خواننده لبنانی معروف) به سید حسن نصرالله که توسط فرزندش زیاد الرحبانی (پسر بزرگ فیروز که خود موسیقیدان و هنرمند است) در مصاحبه‌ای از آن پرده برداشته شده است، نیز نوشته است.

اما همانطور که گفته شد، پدیده جدید و مورد اقبال مردم، «هادی فاعور» نوجوان خوش صدای شیعه سوریه‌ای است. او متولد شهر فوعه در کشور سوریه است. فوعه و کفریا همان دو شهر شیعه نشینی هستند که سال‌هاست در محاصره تروریست‌های تکفیری از جمله داعش هستند. دو روستای فوعه و کفریا با بیش از ۴۰ هزار نفر جمعیت بیش از چهار سال در برابر دیدگان جامعه جهانی و حمایت برخی کشورهای عربی و منطقه از عناصر مسلح در محاصره قرار داشت. مردم آن رنج و سختی این حصر را برای آزادی از شر ظالمان به جان خریده‌اند. مدتیست که مداحی‌‌ها و ترانه‌های حماسی فاعور در شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی و سایت‌های مختلف دست به دست می‌چرخد و طرفداران زیادی از کشورهای مختلف را جذب خود کرده است. مردم عرب زبان منطقه، هادی فاعور را با عنوان «منشد المقاوم» یعنی «خواننده مقاومت» می‌شناسند.

شناخته شدن هادی فاعور در ایران از انتشار یک فیلم موبایلی از او در حال مداحی کردن در مراسم تشییع دو تن از شهدای مدافع حرم حزب الله لبنان آغاز شد. این نوجوان سوری در این کلیپ موبایلی بر روی دوش یکی از رزمندگان حاضر در مراسم تشییع در حال مداحی کردن برای شهدای زینبی لبنان در صحن آستان مقدس حرم حضرت زینب(س) است:


دریافت
مدت زمان: 2 دقیقه 7 ثانیه

اما شهرت فاعور در لبنان به نماهنگ‌هایی برمی‌گردد که موسسات فرهنگی تحت حمایت حزب الله از او ساخته‌اند. آغاز شهرت فاعور در کشور لبنان بیشتر از نماهنگ «أنا ثائر» به معنای «من انقلابی‌ام» آغاز شد. او در این نماهنگ شعری درباره خط انقلابی و مقاومت در صحن مطهر حرم حضرت زینب(س) در دمشق اجرا کرده است که با ترکیب کودکانه عزاداری کودکان و نوجوانان برای امام حسین(ع) و موسیقی جذاب، در محرم سال گذشته خیلی زود به یکی از کلیپ‌های پر طرفدار میان شیعیان لبنانی بدل شد.

این کار محصول شبکه «طه» بود. شبکه «طه» شبکه مخصوص کودکان در لبنان است که وابسته به حزب الله لبنان است. در این شبکه عموماً کارتون و کلیپ‌های جذاب با محتوای دینی و اجتماعی و خانواده پخش می‌شود. در این کلیپ فاعور به مناسبت ماه عزای حسینی از خط امام حسین(ع) می‌‌خواند: «من انقلابی ام، من انقلابی‌ام و خطم خط حسین(ع) است. در برابر ظالم انقلاب خواهم کرد و مانند قاسم(ع) جهاد خواهم کرد.»:


دریافت
مدت زمان: 5 دقیقه 12 ثانیه

اما شهرت این نوجوان سوری محدود به این نماهنگ و شبکه کودکان لبنان نشد. او در کلیپ‌هایی که توسط موسسه «بنت الهدی» با حمایت حزب الله ساخته شده است نیز به خوبی درخشید. کارهای این موسسه که عموما با موسیقی حماسی و محتوای ضد استکباری در خط مقاومت اسلامی همراه است، فاعور را به چهره محبوبی در مقاطع سنی دیگر نیز تبدیل کرد. نماهنگ «کفریا و الفوعه» ساخت موسسه بنت الهدی یکی از همین کارهاست که در آن هادی فاعور از مقاومت و ایستادگی مردم مظلوم زادگاهش یعنی فوعه و کفریا و ستیز بر علیه داعش می‌‌خواند. این نماهنگ در ابتدا به شهدا، مظلومین، مجروحین، اسرا و مقاومت تقدیم شده است: «الی کل مظلوم مضطهد و محاصر…الی کل مقاوم و جریح و اسیر… الی کل شهید مضی… نهدی هذاالعمل…». شعر آن را «دکتر علی غبشه» سروده است. فاعور در اجرای این شعر ضدتکفیری یادآور می‌شود که هرگز تسلیم ظلم نخواهیم شد و از تروریست‌ها انتقام خواهیم گرفت. او می‌خواند:

کفریا و فوعه / این پرچم برافراشته است
گریه می‌کند و آوا سر می‌دهد / تسلیم تو نمی‌شویم

ای جولانی بشنو / نام ما حسین است
اگر قرار است تسلیم بشوم باید از روی جسد من عبور کنی / تسلیم تو نمی‌شویم

ای جبهه النصره / سرنوشت تو در سیاه چال است
فریاد بزرگ از آن زینب کبری(س) است

یا زینب(س) لبیک؛ یا زینب(س) لبیک


دریافت
مدت زمان: 3 دقیقه 58 ثانیه

اثر دیگری که با حمایت موسسه بنت الهدی ساخته شده و در آلبوم «أنا ثائر أنا ثائر» در سال ۲۰۱۶ از او در لبنان منتشر شده است، کلیپ «زینب الحوراء» است. این نماهنگ نیز درباره مدافعان حرم حضرت زینب(س) در سوریه و زائران آزاده حرم اهل بیت(س) در سوریه است.:


دریافت
مدت زمان: 3 دقیقه 30 ثانیه

مداحی‌های مختلف هادی فاعور در محافل شیعیان حزب الله لبنان مثل مراسم‌های ویژه سازمان پیشاهنگان امام مهدی(عج) (جمعیّه کشّافه الإمام المهدی عجل الله فرجه) که شامل کودکان و نوجوانان لبنانی است، بازار شیعیان لبنان و مراسم سالگرد تاسیس حزب الله، از جمله کلیپ‌های مشهور او در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی است. یکی از مداحی‌های هادی فاعور که آن را در محافل مختلفی می‌خواند بخش عربی مداحی معروف عربی- فارسی میثم مطیعی علیه داعش است (با اذن رهبرم، از جانم بگذرم، در راه این حرم، در راه یار…) که بخش فارسی آن را محمد مهدی سیار و بخش عربی را محسن رضوانی سروده است. در فیلم زیر فاعور بخش عربی این شعر را می‌خواند:

لِعلی أنْتَمی، حُبُّه فی دَمی، سَیفُه مُلهِمی، هو الإمام

واعلمُوا أنَّ لی، نَبْضٌ بِداخِلی، سمّیتُهُ علی، فخرُ الکِرام

منهُ نَسْتَلهِمُ روحَ الإیمان

لا نخافُ الریاح إنّا بُرکان

یا تکفیری! صبرکْ صبرکْ

إنّا سوفَ نَحفِر قبرَک

لبیک یاعلی، یا مرتضی


دریافت
مدت زمان: 2 دقیقه 12 ثانیه

مدت کوتاهی‌ است که پای فاعور به گروه‌های مقاومت حشد الشعبی عراق هم باز شده است. آلبوم نماهنگ‌های عربی او برای حرکت النجبای عراق با عنوان «نجبائک یا عباس» به زودی منتشر می‌شود. نماهنگ‌های او برای رزمندگان مقاومت عراقی النجباء به همت دفتر رسانه‌ای مقاومت اسلامی نجباء تهیه و در شبکه ماهواره‌ای «النجباء» منتشر شده است.

النجبا یکی از گروه‌های بسیج مردمی(الحشد شعبی) عراق است که دو سال پیش با فتوای آیت الله سیستانی برای مقابله با داعش شکل گرفت. هادی فاعور در این نماهنگ‌ها به توصیف رزمندگان النجباء، اهداف مقاومت و مبارزه علیه گروه‌های تکفیری می‌پردازد و باز هم از حماسه و مقاومت رزمندگان اسلام می‌خواند.

موسیقی حماسی «لبیک یا مهدی(عج)» با اجرای این خواننده نوجوان سوری تولید شده است که نوای شعر آن همان نوای حماسی مداحی معروف میثم مطیعی در شعر «لبیک یا علی» است که یکی از نواهای مداح معروف لبنانی «یوسف شعیتو» نیز هست و به تازگی اشعار زیادی با این نوا در میان شیعیان عرب زبان رواج پیدا کرده است.

در این نماهنگ هادی فاعور از نمادهای مقاومت جنبش نجباء همچون نشان این جنبش بر لباسش، انداختن چفیه منقش به تصویر رهبر معظم انقلاب و استفاده از دست‌بند «لبیک یا زینب(س)» استفاده کرده است. نماهنگ «لبیک یا مهدی» توسط نمایندگی دفتر رسانه‌ای مقاومت اسلامی نُجَباء در ایران به زبان فارسی ترجمه شده است. فاعور در این شعر می‌خواند:

پیروزی با خون شهدا قطعی شده است

ما در هنگام تصمیم گیری اعلام بی طرفی نخواهیم کرد

خونی که از قلب من ریخته شده در راه فوعه سرزمین آزادگان فدا شده است…

ای جنایتکاران! در گمراهی خود غوطه ور شوید

زیرا ما از ظلم شما کینه توزان ترسی نداریم

و موشک‌های شما هرگز ما را نخواهند ترساند، چرا که خامنه‌ای رهبر ماست

و نجباء نور و آتش‌اند، تا شما دلیرمردی کرار را به یاد آورید

فیلم این نماهنگ در ادامه قابل مشاهده است:


دریافت
مدت زمان: 6 دقیقه 54 ثانیه

نماهنگ «نشانه بگیر و شلیک کن» یکی دیگر از نماهنگ‌های تولیدی برای جنبش نجباء است که هادی فاعور در آن با ریتمی حماسی‌تر از سایر اشعارش از مقاومت می‌‌خواند. این نماهنگ نیز از سوی شبکه ماهواره‌ای النجباء تولید و توسط نمایندگی دفتر رسانه ای مقاومت اسلامی نُجَباء در ایران ترجمه شده است.


دریافت
مدت زمان: 4 دقیقه 55 ثانیه

«ادعوالحشدنا»، «قسما»، «مشکور شیخ اکرم» و … از جمله دیگر نماهنگ‌های منتشر شده با صدای هادی فاعور برای مقاومت است که توسط جنبش النجباء تولید شده است.

علت شهرت این خواننده نوجوان به غیر از استعداد و مهارت او در خواندن و الحان آواز، به ملیت سوری او هم مربوط می‌شود. کشوری که بیش از ۵ سال است که در مبارزه با گروه‌هک‌های تروریستی مختلفی از جمله داعش و جبهه النصره و …به سر می‌برد و گروه‌های مقاومت آزاده دنیا از کشورهای مختلفی مثل لبنان، ایران، افغانستان، پاکستان و عراق برای دفاع از حریم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و مبارزه با ظلم تکفیری‌ها رهسپار آنجا می‌شوند و در این راه شهدای بسیاری تقدیم اسلام کرده‌اند.

هادی فاعور امروز در سوریه، فرزند صادق آهنگران دیروز ما در جنگ است. صدای او مستکبرین را عصبانی می‌کند و تکفیری‌ها و داعشی‌ها را پریشان. او مهیج مجاهدان مدافع حرم هست و قوت قلب مستضعفین مظلوم و گرفتار. فاعور «تحت قیادت نصرالله و ولایت خامنه‌ای» می‌خواند و نمادی برای اتحاد جمهورهای اسلامی است. خداش در همه‌حال از بلا نگه دارد.

منبع: باشگاه ترانه وموسیقی راه

۰

قم| دعوت مراجع تقلید و علما برای حضور پرشور و گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن

علمای دین معروف نیوز

قم| دعوت مراجع تقلید و علما برای حضور پرشور و گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن

قم| دعوت مراجع تقلید و علما برای حضور پرشور و گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن

مراجع عظام تقلید، شخصیت‌ها و علما در سخنرانی‌ها و بیانات خود، خواستار حضور پرشور و انقلابی مردم در راهپیمایی روز 22 بهمن و حفظ آرمان انقلاب اسلامی شدند.

آیت‌الله مکارم شیرازی: مردم با حضور پرشور در راهپیمایی 22 بهمن دشمن را مأیوس و ناامید کنند

آیت‌الله مکارم شیرازی در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با اشاره به پیشِ‌رو بودن 22 بهمن‌ماه اظهار داشت: ان‌شاءالله همه در این راه‌پیمایی‌ها شرکت کرده و به دشمن ضربه می‌زنند و این راه‌پیمایی‌های عظیم نشانه علاقه مردم به انقلاب است که با حضور خود دشمن را مأیوس و ناامید کنند، و ما باید نشان دهیم که این امید به ناامیدی منتهی می‌شود.

وی با تأکید بر تفاوت انقلاب اسلامی با همه انقلاب‌های دنیا ابراز کرد: همه انقلاب‌های دنیا یا متکی به غرب و یا متکی به شرق بوده است، بدون این اتکا نمی‌توانستند کار خود را پیش ببرند اما انقلاب ایران بدون تکیه‌بر شرق و غرب پیشرفت کرد، هشت سال جنگ بر ما تحمیل کردند و دشمن در بهترین شرایط به‌سر می‌برد اما هشت سال جنگ را تحمل کردیم و دشمن نتوانست کاری انجام دهد.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه یک عامل پیروزی انقلاب اسلامی وحدت بود، اما در عمل بسیاری خلاف وحدت گام برمی‌دارند و این مسئله بسیار اهمیت دارد، افزود: بر اساس آیات قرآن کریم هرکجا اختلاف بود معلوم می‌شود که عقل حاکم نیست، اختلاف مایه شکست است و انسان عاقل سراغ شکست نمی‌رود، قلب دشمنان با هم نیست اما خیال می‌کنی که با هم هستند.

آیت‌الله مکارم شیرازی دومین عامل پیروزی انقلاب را خلوص نیت اشخاص بیان و تصریح کرد: اگر مردم با وحدت و خلوص نیت دست‌به‌دست هم بدهند، ان‌شاءالله این انقلاب تا ظهور امام عصر(عج) باقی می‌ماند.

آیت‌الله جوادی آملی: مردم با حضور در راهپیمایی 22 بهمن عزت و شکوه اسلام و نظام اسلامی را بخواهند

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید از همه مردم ایران برای حضور باشکوه در راهپیمایی حماسی 22 بهمن دعوت کرد و گفت: ضمن احترام به همه اصناف و قشرهای جامعه، همه مردم باوجود برخی ایرادات و مشکلات که در کشور وجود دارد، در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کنند.

مرجع تقلید شیعیان در ابتدای درس اخلاق خود بیان کرد: مردم با حضور در راهپیمایی، عزت و شکوه اسلام و نظام اسلامی را بخواهند، دفاع ما از اصل انقلاب و نظام باشد، درصحنه به‌خوبی حضور داشته باشیم و به‌خصوص زنان با حضور خود عفاف و حجاب را بیش‌ازپیش شکوفا کنند.

وی با اشاره به راهپیمایی 22 بهمن، از همه قشرها به‌ویژه بانوان برای حضور پررنگ در این راهپیمایی دعوت کرد و گفت: زنان در مقابل این رفتار برخی از دختران ناآگاه که روسری خود را برداشتند باید همپای مردان در راهپیمایی 22 بهمن حضور پیدا کنند و اعلام کنند که شعار ما این آیه قرآن است که می‌فرماید «وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَی جُیُوبِهِنَّ».

آیت‌الله نوری همدانی: حفظ انقلاب از اوجب واجبات است

آیت‌الله حسین نوری همدانی در جلسه درس خارج فقه خود با بیان اینکه این انقلاب که به‌وجود آمده مسئولیت بزرگی بر گردن مسئولان می‌گذارد، اظهار داشت: مردم پای انقلاب جان داده‌اند و مسئولان باید احساس مسئولیت کرده و بیکاری و فقر را از بین ببرند.

وی با بیان اینکه حفظ انقلاب از اوجب واجبات است، افزود: هرکسی در حد توانش باید انقلاب را حفظ کند، اغتشاشات اخیری که به‌وجود آمد اقدام اندکی بود که صورت گرفت، اما مردم خواب را از مستکبران ربوده‌اند، مردم 40 سال است با عزت و افتخار در برابر کارشکنی‌های غرب ایستاده‌اند، اما باید بدانیم که خواب غربی‌ها خرگوشی است.

آیت‌الله علوی گرگانی: مردم یک‌بار دیگر در 22 بهمن امسال وفاداری خود را به انقلاب اسلامی نشان خواهند داد

آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی از دیگر مراجع تقلید نیز با دعوت از همگان به حضور پرشور در راهپیمایی 22 بهمن گفت: حضور مردم در همه برهه‌های حساس، برای دفاع از اسلام و انقلاب فوق انتظار ما بوده است.

وی با ابراز اینکه مردم ایران صاحبان اصلی انقلاب اسلامی هستند، گفت: ما باید قدردان این ملت شریف و وظیفه‌شناس باشیم، چراکه همیشه در هر شرایطی برای دفاع از اسلام و انقلاب بیش از انتظار ما در صحنه حضور داشته‌اند.

آیت‌الله علوی گرگانی حضور پرشور مردم در گردهمایی‌های سیاسی ازجمله انتخابات و راهپیمایی‌ها را نشان از دلسوزی ملت نسبت به انقلاب و خون شهدا دانست و افزود: مردم ما یک‌بار دیگر در 22 بهمن امسال وفاداری خود را به انقلاب اسلامی نشان خواهند داد.

آیت‌الله حسینی بوشهری: حضور پرشور در راهپیمایی 22 بهمن دشمنان را خجالت‌زده می‌کند

آیت‌الله حسینی بوشهری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی یکی از نعمت‌های الهی است، تصریح کرد: خداوند در سوره مائده تعبیر جالبی دارد که تعبیر آن می‌تواند انقلاب اسلامی کشورمان باشد، مؤمنان روزهایی را به‌یادآورید که خداوند به شما تفضل کرد و مجموعه‌ای به‌نام حکومت طاغوت با بیگانگان برای نابودی شما دست‌به‌دست می‌دادند اما به‌کمک شما آمدیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ملت ایران با وحدت خود توانست رژیم شاهنشاهی را که نوکر آمریکا بود و ایمان مردم را به‌سخره گرفته بود و فرهنگ غرب را در کشور جاری و روحانیت آزادی‌خواه و حوزه‌های علمیه و دانشگاه را به‌مسلخ برده بود نابود کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: دشمنان کشورمان کوتاهی نکردند و آنچه برای مقابله با ملت ایران نیاز بود انجام داده و انجام می‌دهند اما به‌لطف الهی تاکنون به اهداف خود دست پیدا نکردند، امید در جامعه ما همچنان وجود دارد و ملت ایران ذره‌ای از آرمان‌های خود عقب‌نشینی نمی‌کند.

استاد حوزه علمیه با یادآوری آثار و برکات انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: پیشرفت در عرصه‌های مختلف و دانش‌های مهم نظیر لیزر و نانو و صنعت دفاعی و هسته‌ای دنیا را دچار بهت کرده است که این پیشرفت‌ها همه در شرایط سخت توسط فرزندان برومند ملت انجام شده است.

وی افزود: آمریکا اعلام می‌کند که قدس پایتخت رژیم صهیونیستی است اما کشورها به این موضوع توجهی نمی‌کنند که این نشان از عزت و سربلندی ایران و انزوای آمریکا است.

امام‌جمعه قم با توجه به اهمیت حضور ملت ایران در مراسم راهپیمایی 22 بهمن بیان کرد: روز 22 بهمن ملت ایران به‌گونه‌ای در راهپیمایی حضور پیدا می‌کنند که ابرقدرت‌ها احساس خجالت می‌کنند.

منبع»سایت تسنیم

۰

معرفی کتاب غرور و تعصب٬ روایت دختران مغرور و پسران نجیب زاده

کتابخانه اسلامی

معرفی کتاب غرور و تعصب٬ روایت دختران مغرور و پسران نجیب زاده

معرفی کتاب غرور و تعصب٬ روایت دختران مغرور و پسران نجیب زاده

“غرور و تعصب” نام محبوب ترین رمان نویسنده انگلیسی، جین آستین است. این نویسنده محبوب که کتاب هایش به خاطر لحن طنز آمیز و اخلاق مدانه اش معروف است، در سراسر دنیا با گذشت بیش از ۲۰۰ سال همچنان پر طرفدار و مورد ستایش است.
رمان غرور و تعصب آستین و برخی از دیگر رمان هایش مانند اما، منسفیلد پارک و… بصورت فیلم های سینمایی بلند و مینی سریال های پر مخاطب در آمده اند و در دنیای سینما هم موفق بوده اند.

داستان غرور و تعصب

خانواده بنت، خانواده پر جمعیتی است با پنج دختر دم بخت که مادر خانواده بزرگترین آرزویش ازدواج دخترانش است. ماجرا از جایی آغاز می شود که در همسایگی خانواده بنت، دو مرد جوان و ثروتمند ساکن می ‌شوند به نام‌های آقای بینگلی و آقای دارسی.
در حین شرکت در یک مهمانی، یکی از این دو نجیب زاده ثروتمند یعنی آقای بینگلی، شیفته جین دختر بزرگ خانواده بنت می شود، اما به علت پایین بودن سطح زندگی و فرهنگ خانواده بنت، به ‌ویژه رفتارهای مادر خانواده، آقای دارسی دوست خود بینگلی را از ازدواج با جین منع می‌‌ کند.

الیزابت خواهر جین که شخصیت اصلی داستان است از برخورد مغرورانه دارسی دلخور است، پس از آنکه درمی ‌‌یابد دارسی حق و حقوق افسر جوانی به نام ویکهام را که جوانی جذاب و به ظاهر موقر آست پایمال کرده، پیش‌ داوری‌هایش علیه دارسی شدت می‌‌ گیرد، در این بین دارسی با وجود سعی خود برای فراموش کردن علاقه ای که در این مدت به الیزابت پیدا کرده است، شکست می خورد و در نهایت به الیزابت اظهار علاقه می کند.

الیزابت هم که به شدت به خاطر قضیه بر هم خوردن ازدواج خواهرش با آقای بینگلی عصبانی است، به دارسی می گوید که آخرین مردی است که حاضر است در این دنیا به پاسخ ازدواجش پاسخ مثبت بدهد و درخواست دارسی را رد می کند، اما داستان اینجا تمام نمی شود و اتفاقات دیگری در طی مدت زمان کوتاهی رخ می دهد که سرنوشت همه شخصیت های داستان را تغییر می دهد…

دختری با رویاهایی بزرگ

آستین راوی زندگی است. خوشی‌ها و رنج‌ ها، کاستی‌ها و ملال‌ها، همه در رمان‌های او رنگ و بوی زندگی دارند. او از واقعیت‌های پیرامون خود برای ساختن شخصیت‌ها و نشان دادن جامعه و تفکر زمانه ‌اش نهایت استفاده را کرده است.
الیزابت به‌ نوعی شخصیت اول رمان محسوب می‌ شود و داستان، با وجود تکیه نویسنده بر دانای کل، بیشتر از پس ذهن او روایت می ‌شود. او بیست ‌ساله است، درست هم سن آستین هنگامی که غرور و تعصب را می ‌نوشت و تا حد زیادی نشان از خلق‌ وخو و عقاید نویسنده دارد. الیزابت به ‌نوعی نماینده شخصیت خود آستین در داستان است، شخصیتی که برخلاف عرف و فرهنگ غالب جامعه قدم برمی ‌دارد.
جامعه‌ ای که آستین به تصویر می‌ کشد جامعه ‌ای روستایی است. شهرها هنوز حضور پررنگی در رمان ندارند و آدم‌های شهری و مشکلاتِ روابط شهری در آن دیده نمی ‌شوند. این جامعه هنوز با طبیعت پیوندی محکم دارد و به همین دلیل طبیعت را هم به صورت فیزیکی و هم توصیفی در رمان مشاهده می ‌کنیم.

زنان امروزی

دررمان‌های قرن هجدهم، غالباًباموقعیت‌هایی آکنده ازرمانتیسم و سانتی‌ مانتالیسم مواجه می‌شویم، در تمام این داستان های کلاسیک،حکایت قهرمانی باهوش و زیبا روایت می شود که همه تلاشش را می کند تا از موانع بگذرد و بتواند به کسی که او را محبوب یا چاره کار خود می ‌داند برسد. این داستان ها معمولا اینطور شروع و خاتمه میابند، اما غرور و تعصب این طور نیست و شاید به این علت هنوز تازگی خود را حفظ کرده و همچنان از خواندن آن لذت می ‌بریم که در عین داشتن خصوصیات کلاسیک، به نوعی معاصر هم محسوب می شود.


صفت معاصر صفتی است که حتی نمی ‌توانیم آن را به همه متونی که امروزه نوشته می‌ شود نسبت دهیم؛ با این حال رمان های آستین و بخصوص رمان غرور و تعصب این صفت را دارد، آن هم در زمانه‌ ای که شخصیت‌های ادبیات همه سیاه و سفید بودند، آستین شخصیتی چندبعدی خلق کرد و با تعهد و تسلط بر واقعیت‌های جامعه‌ ای که در آن می‌ زیست، تاریخ را به شیوایی به تصویر کشید و موقعیت نازل فرهنگی آدم‌های جامعه آن دوره را نشان داد که زنانش در پی شکار شوهر و مردانش در جست‌‌ وجوی زنانی فرمانبردار و متعهد به سنن اشرافی بودند.



بعضی فصل‌های رمان (مثل فصل ۱۱ از بخش اول) معاصر بودن و توانایی نویسنده را در ایجاد موقعیت‌های ناب و کند و کاو در احوال شخصیت‌هایش بدون هیچ اظهار فضلی نشان می ‌دهد.
یکی از نقاط قوت غرور و تعصب این است که هرچند سرشار از احساساتِ لطیف است اما رمانی عاشقانه و سانتی‌ مانتال نیست. در این رمان، عشق به معنای کاملاً زمینی و منطقی خود رسیده است. آستین عشق را مفهومی می ‌داند که در روندی اجتماعی به‌ وجود می‌ آید و با پیوندی مثل ازدواج به انجام می‌ رسد و البته گاهی هم که بخت یار نباشد سرنوشت شومی در انتظار این عشق است….


زنان داستان

تمام شخصیت های کتاب غرور و تعصب درون مایه های منحصر به فرد خود را دارند، هیچ‌ یک از شخصیت‌های این رمان را نمی ‌توان کاملاً پاک و منزه دانست، همه شخصیت‌ها نقاط ضعف و قوتی دارند که در طول حوادث رمان و موقعیت‌هایی که به‌ وجود می‌ آید، بیشتر با آن ها آشنا می‌ شویم.

الیزابت،یکی از پنج دختر خانواده بنت، آرام و صبور است و در مقایسه با دیگر خواهرانش کمتر دغدغه ازدواج دارد یا کمتر آن را عیان می ‌کند. این دختر درعین‌ حال، مغرور است و اندکی هم لجباز؛ خیلی زود و راحت به قضاوت دیگران می‌ نشیند و براساس همین برآیند ذهنی، رفتارش را با دیگران ـ بخصوص با مردان ـ تغییر می‌ دهد.


در مقابل الیزابت، جین خواهر او دختری زیبا، آرام و تقریبا تسلیم سرنوشت است که با تلاش های الیزابت در نهایت به خواسته خود می رسد. مخاطب در سراسر داستان هیچ حرف یا حرکت موثری در این دختر نمی بیند، اما با این حال او را دوست دارد و آرزو می کند به خواسته اش برسد.


مادر این خانواده یعنی “خانم بنت” زنی است که شاید در ماجراهایی که در طول داستان پیش می آید نقشی نداشته باشد ولی جرقه اول و مهم ترین اتفاق این داستان یعنی ازدواج را از همان اول برنامه ریزی می کند و امیدوار است که این امر برای تمام دخترانش اتفاق بیوفتد. مخصوصأ اینکه چون خانواده اش ثروتمند نیستند و نمی توانند جهیزیه ای درخوری به خواستگاران بدهند ، تلاش های این زن بیشتر است چون می داند که حالا که دخترانش جهیزیه ای ندارند باید سعی و تلاشش شان را برای پیدا کردن مورد مناسب بیشتر کنند!


زنان از نگاه مردان

شخصیت پردازی مردان رمان غرور و تعصب از “آقای بنت” (پدر الیزابت) گرفته که از بقیه معقول ‌تر و موجه ‌تر به ‌نظر می‌ آید، تا کالینز که کاریکاتوری به تمام معناست، و بینگلی ِ وابسته، و دارسی شخصیت مغرور و محوری داستان، همه به قوانین و سنن جامعه پایبندند و از همین دریچه به زنان می ‌نگرند.


به نظر آنان زن ایده آل سوای جذابیت چهره، اندام و اصیل ‌زادگی، باید از هنر سخنوری، موسیقی و رقص نیز در حد کمال بهره‌ مند باشد. درحالی‌ که زنان بیش از آنکه به ظاهر مرد بیندیشند، به رفتار و اخلاق او اهمیت می ‌دهند. نکته‌های ظریف رمان غرور و تعصب خواننده را به سوی این مفهوم هدایت می‌ کند که دنیای کوچک آستین براساس اصول اخلاقی و تربیتی زمانش پی‌‌ ریزی شده است.
شخصیت آقای دارسی این بین طبق نظر منتقدین شاید مرموز ترین و مغرور ترین مرد این داستان باشد که سر انجام در مقابل لجبازی و غرور الیزابت کوتاه می آید و عشق را انتخاب می کند. این شخصیت به نوعی تداعی گر یک جنتلمن جذاب، مغرور و در نهایت بسیار تنها است که بدنبال پیدا کردن نیمه گمشده اش است.


شخصیت او به جین شباهت زیادی دارد و شاید بتوان گفت که زوج های این رمان به شدت به هم می آیند. آقای بینگلی هم مانند جین شخصیتی منفعل دارد و در نهایت همان طور که تحت تأثیر حرف های دوستش دختر مورد علاقه اش را ترک می کند باز به خاطر حرف های همان دوست با جین ازدواج می کند. این شخصیت در طول داستان بیشتر نقش یک مورد مناسب برای ازدواج را بر عهده دارد چون ثروتمند، خوش قیافه و خانواده دار است و هرگز فراتر از این تعاریف نمی رود.


چاپ رمان با بیست سال تأخیر!


غرور و تعصب معروف ترین رمان جین آستین بود که آن را در سال ۱۷۹۶، یعنی در ۲۱ سالگی نوشت. چاپ این اثر که ابتدا «تصورات نخستین» نام داشت، حدود ۱۷ سال به تأخیر افتاد تا آنکه پدر جین آستین آن را با عنوان غرور و تعصب به ناشری سپرد و در ۱۸۱۳ با نامی مستعار (یک خانم) به چاپ رسید.


برخلاف انتظار این کتاب چنان شهرت و محبوبیتی پیدا کرد که در دوران حیات جین آستین سه بار تجدید چاپ شد. عقل و احساس، منسفیلد پارک، اِما، و ترغیب از دیگر آثار آستین است. اما آستین بیشتر از همه همین رمان غرور و تعصب را دوست داشت و آن را فرزند دلبند خود می ‌دانست. امروز این رمان یکی از شاخص ‌ترین رمان‌های کلاسیک تاریخ ادبیات جهان به‌ حساب می ‌آید.



اثری محبوب فیلم سازان

غرور و تعصب نه تنها در زمان خود بلکه تا به امروز جزء رمان‌های پرفروش بوده است. محبوبیت غرور و تعصب به حوزه هنرهای نمایشی نیز راه یافته و ۱۵ اجرای تئاتری داشته است.
چندین اقتباس تلویزیونی نیز از آن شده که آخرین آن ها در ۱۹۹۵ در شبکه بی‌ بی ‌سی بوده و چند اقتباس سینمایی که اولین آن ها به‌ کارگردانی” رابرت ز. لئونارد” بود براساس فیلمنامه‌ ای از آلدوس هاکسلی و جین مورفین و با شرکت “لارنس الیویه” و “گریر گارسون” (محصول ۱۹۴۰) و دومی به‌کارگردانی “اندرو بلک” (محصول ۲۰۰۲) که نسخه‌ ای مدرن ‌تر و جوان‌پسندانه و البته کم‌ ارزش‌تر محسوب می‌ شود. اما جدیدترین نسخه سینمایی این رمان‌ اثر “جو رایت” (محصول ۲۰۰۵ ) است که اولین کار بلند سینمایی این کارگردان محسوب می‌ شود و البته در همین اولین گام موفقیت‌های زیادی، ازجمله چند جایزه اسکار را نصیبش کرده است.


سخن آخر
کتاب غرور و تعصب شاید داستان خاص و پیچیده ای نداشته باشد ولی بسیار قابل درک است و موضوعی شاید تکراری را در قالبی بسیار جذاب طوری به تصویر می کشد که مخاطب بدون اینکه بتواند کتاب را زمین بگذارد تا آخرین صفحه، پای خود می نشاند.
این کتاب از آرزوهای دختری جوان می گوید که مرزهای اخلاقی جامعه اش را می شناسد و به آن ها پایبند است و همین غرور و ارزشی که برای خودش قائل است در نهایت باعث می شود تا به آرزویش که می شود گفت آرزوی هر دختر نجیب دیگری است، یعنی ازدواجی مناسب برسد.
خواندن این کتاب را به کسانی که به رمان هایی با موضوعات عاشقانه در زبان طنز علاقمند هستند توصیه می شود.

منبع:سایت باحجاب

۰

زندگی بدون تلویزیون

آموزش

زندگی بدون تلویزیون

زندگی بدون تلویزیون

تلویزیون مثل خیلی از امکانات مدرن دیگر می‌تواند فرصت باشد یا تهدید، کمکی موثر برای والدین باشد در تربیت فرزند یا رقیبی سرسخت! این سبک زندگی و نحوه استفاده ما از تلویزیون است که آن را در کنار یا مقابل ما قرار می‌دهد. از اثرات سوء تماشای مفرط و بی‌قاعده تلویزیون بسیار گفته‌اند ، روندی که قطعا از تلویزیون ابزاری تهدیدآمیز می‌سازد. اما از پسِ تمام این گفته‌ها، دو سوال ذهن انسان را پر می‌کند: اول اینکه از تلویزیون چه‌طور استفاده کنیم تا فرصتی برای رشد کودکان و کمکی در تربیت والدین شود؟ و دوم: کودکان به جای گذران دائمی وقتشان مقابل تلویزیون چه کار کنند؟

بخش اول:

۱_هدفمند و هماهنگ باشیم

در پاسخ به سوال اول عرض می‌کنیم که محققان و روانشناسان توصیه می‌کنند تلویزیون در خانه هدفمند روشن شود، یعنی برای تماشای برنامه‌های از قبل انتخاب‌شده و نه به عنوان یک وضعیت دائمی. ضمن اینکه وظایف و تکالیف کودکان باید در اولویت بوده و با تماشای تلویزیون همراه نباشد. آماده‌سازی و پیش‌بینی ایجاد محدودیت در استفاده افراطی از رسانه‌ها باید از قبل صورت بگیرد و والدین باید سعی کنند پیشاپیش، به سیاست واحدی دست در این زمینه دست پیدا کنند. والدین باید قبلا در مورد زمان ایجاد یک عادت برای کودک خود در استفاده از تلویزیون بحث و گفتگو کنند. همچنین توصیه می‌شود اگر کودک علائمی از دشواری دقت از خود نشان می‌دهد، به صورت جدی کاهش یا حذف تماشای تلویزیون برای یک دوره آزمایشی صورت گیرد.

۲_استقلال زیادی ممنوع!

در ضمن کودکانی که در اتاقشان تلویزیون دارند تمایل بیشتری به تماشای برنامه‌های تلویزیون تحت نظارت کمتر دارند. بنابراین توصیه می‌شود تلویزیون در یک اتاق خانوادگی باشد تا والدین بتوانند به طور مرتب آن را روشن یا خاموش کنند.

۳_محتوا را دریابیم

محدودیت‌ها تنها به مدت‌زمان تماشای تلویزیون خلاصه نمی‌شود و لازم است بزرگسالان اعم از والدین یا اشخاص دیگری که با کودک در ارتباط هستند، نگاهی دقیق و انتقادی به محتوای برنامه‌هایی که کودکان در سنین مختلف به مشاهده آن می‌پردازند، داشته باشند. اگر بزرگسالان برای مشاهده تلویزیون و نوع برنامه های آن دقت و برنامه‌ریزی داشته باشند، می‌توانند از آنها به عنوان یک وسیله یادگیری استفاده کنند. این کار از طریق نشستن با کودکان هنگام تماشایا تلویزیون و بحث‌کردن، پرسیدن بعضی سوالات و کمک به آنها در تفسیر محتوای برنامه‌ها ممکن می‌شود. روانشناسان معتقدند همراهی والدین با کودکان در مشاهده برنامه‌هایی که کلیت مفیدی دارند، می‌تواند مانع جذب جزییات منفی احتمالی بشود.

۴_الگوی شایسته‌ای باشیم

یادمان باشد که والدین بهترین الگوی کودکان هستند و در صورتی که کودک مدام پدر و مادرش را در حال استفاده از ابزار الکترونیک ببیند یا تلویزیون همیشه روشن باشد، طبیعی است که کودک به این مسیر جذب می‌شود. کودکان نسبت به آنچه پیرامونشان می‌گذرد مقلد هستند وقتی والدینشان را مشغول کار دیگری مثل مطالعه ببینند همان کار را تقلید می‌کنند.

بخش دوم:

با توجه به توضیحاتی که قبلا داده شد، توصیه می‌شود تا روزانه وقت بسیار کوتاهی از کودک به تماشای تلویزیون بگذرد و این وظیفه والدین را در پرکردن اوقات فراغت کودک سخت می‌کند. ضمن اینکه تماشای تلویزیون باعث آزادی وقت والدین به خصوص مادر می‌شود و این نکته به راحتی قابل چشم پوشی نیست. قبل از ارائه هر پیشنهادی اجازه بدهید دو نکته را در نظر بگیریم. نخست یادآور شویم که دسترسی به هر امر نیکی مستلزم پرداخت هزینه‌های مادی یا معنوی است و فرزند صالح و نیکو نیز از این قاعده مستثنی نیست! لاجرم، لازم است بخصوص برای سال‌های قبل از دبستان اوقات بیشتری را صرف فرزندمان کنیم. و دوم آنکه طبیعتا مضرات استفاده از موبایل و دیگر تجهیزات الکترونیکی چنانچه بیشتر از تماشای تلویزیون نباشد، کمتر نیز نخواهد بود! بنابراین، استفاده از این ابزارها هم نه تنها در هر سنی مجاز نیست بلکه در صورت استفاده، نیازمند همان محدودیت‌ها بوده و قرار نیست جایگزینی برای تلویزیون باشند.

۱_با کودکمان زندگی کنیم

هر روزی از عمر کودکی‌اش که می‌گذرد، روزی منحصر به فرد است که تکرار نخواهد شد. تجربه این روزهای او همان خاطراتی است که بعدها آرزوی ناممکن تکرارش را خواهیم داشت! پس امروز تکرارنشدنی‌اش را دریابیم و اوقات بیشتری را با او بگذرانیم. از بازی‌های کودکی خودمان استفاده کنید و آن ها را دوباره با فرزندمان تجربه کنیم. لذت دوباره لِی‌لِی‌، گرگم به هوا، منچ، مارپله و… را از خودمان دریغ نکنیم. گاهی اجازه بدهیم فرزندمان خودش یک بازی هرچند بی‌معنا را اختراع کند و دقایقی همراهی‌اش کنیم. قصه‌گویی را فراموش نکنیم، کاری که در حین رتق و فتق امور خانه هم قادر به انجامش خواهیم بود. تفریح بیرون از خانه ولو به اندازه پیاده‌روی در پارک، هم برای کسب تجربیات جدیدی از دنیا برای او مفید است و هم برای تغییر ذائقه ما. لازم است والدین تقسیم کار کنند و پدرها هرچند کمتر، اما بخشی از اوقات فراغت فرزندشان را با همراهی آنها پر کنند.

۲_گروه هم‌سال را دریابیم

فعالیت گروهی آنقدر مفید است و حرف برای گفتن دارد که می‌شود به تنهایی برایش کتاب نوشت. از طرفی هر کس در هر سن و سالی که باشد و هرچقدر مشتاق برقراری ارتباط با افراد مختلف، باز هم هیچ گروهی بیش از گروه همسال برای او جذاب و اثرگذار نخواهد بود. خوب است از کودکان هم‌سال همسایه، دوستان یا اقوام – که ترجیحا با فرهنگ ما هم سو باشند- را دور هم جمع کنیم تا علاوه بر آنکه اوقات فراغت فرزندنمان پر می‌شود باعث رشد مهارت‌های اجتماعی و گروهی او شود. می‌توانیم برای گروه هم برنامه‌های مشخصی تعریف کنیم. مثلا برایشان برنامه حفظ شعر بگذاریم. یا هر بار یک نفر بنشیند و برای بقیه داستان بگوید و مسایلی از این دست. می‌توانیم از این برنامه‌ها تصویربرداری کنیم تا هم لحظات خوشی از کودکی‌شان را ثبت کرده باشیم و هم بعدا با تماشای فیلم خودشان، مجددا آنها را سرگرم کنیم.

۳_خلاق و خلاق‌پرور باشیم!

خلاقیت کیفیت زندگی افراد را تغییر می‌دهد. سعی کنیم هم خودمان خلاق باشیم و هم کودکمان را به این سمت سوق دهیم. مثلا می‌توانیم بعد از آنکه کودک یا کودکانمان حین بازی تمام اسباب‌بازی‌هایشان را در اتاق رها کرده‌اند و خانه را به هم ریخته‌اند یک بازیِ «جای این کجاست؟» راه بیاندازیم و به این ترتیب آن ها به سمت مسئولیت‌پذیری و جمع‌آوری وسایل در فضایی پرنشاط و پرجنب و جوش هدایت کنیم. می‌توانیم خودمان هم در این بازی شرکت کنیم تا کار برایشان خسته‌کننده نشود و در عین حال انجام امور در حین بازی باعث شود جمع‌کردن وسایلشان را وظیفه مادر نپندارند! یا از آن ها برای بردن وسایل غذاخوردن که حملش ساده و بی‌خطر باشد استفاده کنیم. به این ترتیب هم کار ما انجام می‌شود و هم او سرگرم می‌شود. حتی می‌توانیم برای آماده‌کردن عصرانه یا غذایی ساده با هم همکاری پرهیجانی داشته باشیم.

۴_نقاش‌باشی

از جمله فعالیت‌هایی که خلاقیت کودک را پرورش می‌دهد نقاشی است. ضمن اینکه نقاشی به ما کمک می‌کند تا با افکار و روحیات کودکمان دقیق‌تر آشنا شویم. اجازه بدهیم کوچکترها نقاشی نامفهومشان را برایمان شرح دهند و آنها را تا جایی که می‌شود تایید کنیم. بعضی اوقات می‌توانیم موضوعاتی را برای نقاشی پیشنهاد کنیم، مثلا از او بخواهیم اتفاقاتی که برایش لذت‌بخش بوده یا دوستشان داشته را نقاشی کند. بعضی اوقات همراهی ما می‌تواند هیجان نقاشی را برایش بیشتر کند. گاهی می‌توانیم تصاویر اسباب‌بازی‌هایش را برایش بکشیم تا آنها را رنگ کند.

۵_پدرانه‌ها

شاید خیلی از تفریحات بیرون از خانه مثل رفتن به شهربازی و باغ وحش از جمله اموری باشد که پدرها بتوانند عهده‌دارش شوند تا هم روز خاطرانگیز پدر و فرزندی را ثبت کنند و هم مادر بتواند فارغ از حضور فرزندان کمی به امور شخصی‌اش برسد، بخصوص اگر پدر و همسر مهربان بتواند دغدغه آماده‌کردن غذا را هم از ذهن خانم خانه کم کند!

منبع:سایت باحجاب

۰

سرباز خط مقدم

حجاب سبک زندگی اسلامی رهبری انقلاب استکبار ستیزی از منظر رهبری انقلاب تربیت ازدیدگاه اسلام سخن نگاشت

سرباز خط مقدم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:«خانم‌ها، سربازان خط مقدم انقلاب بودند و این به معنای واقعی کلمه است و من به عنوان یک مبالغه نمی‌گویم. اگر زنها با انقلاب سازگار نبودند و به آن باور نداشتند، مطمئناً این انقلاب واقع نمی‌شد.» ۱۳۶۸/۱۰/۲۶
در طرح(پوستر) «سربازان خط مقدم»؛ «ریحانه» بخش زن و خانواده، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن ایام دهه فجر، براساس بیانات رهبر انقلاب به مرور نقش زنان در مبارزه علیه حکومت پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پرداخته‌است.

۰

سخن‌نگاشت | چرا انقلاب کردیم؟

بانک تصاویر رهبری انقلاب سخن نگاشت

سخن‌نگاشت | چرا انقلاب کردیم؟

سخن‌نگاشت | چرا انقلاب کردیم؟

پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت ایام‌‌الله دهه‌ی مبارک فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مجموعه بیانات رهبر انقلاب درباره‌ی دلایل قیام ملت ایران برای انقلاب اسلامی را در قالب مجموعه طرح «چرا انقلاب کردیم؟» منتشر می‌کند.

بانک فیلم

نرم افزارهای مذهبی موبایل

تصاویربرگزیده

سبک زندگی اسلامی (لطفا برای نمایش تصاویرباکیفیت برروی تصویرموردنظرکلیک کرده وتصویررا در رایانه تان ذخیره کنید)