نرم افزارهای برگزیده

احیاگر معروف

سرباز کوچک ولایت ،آمرمعروف وناهی منکر

سایت های ویژه کودک ونوجوان

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

آخرين نظرات

نرم افزارهای چندرسانه ای

پيوندها

سرداران دفاع مقدس

سایت های آنلاین چندرسانه ای

bayanbox.ir bayanbox.ir bayanbox.ir

تبلیغات سایت

۱۱ مطلب در تیر ۱۴۰۱ ثبت شده است

۰

«حجاب»؛ آرمانِ شهیدان

زندگی به سبک شهدا معروف نیوز

«حجاب»؛ آرمانِ شهیدان

«مسئله‌ی حجاب به معناى منزوى کردن زن نیست. اگر کسى چنین برداشتى از حجاب داشته باشد، برداشتى است کاملاً غلط و انحرافى.» ۱۳۶۸/۱۰/۲۶ رهبر انقلاب به مناسبت‌های گوناگون درباره‌ی اثرات حجاب بر رشد و تعالی جامعه‌ی زنان سخن گفته و توصیه‌های مهمی برای ترویج و تبیین مسئله‌ی حجاب اسلامی داشته‌اند که نکات مهم این سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه بازخوانی می‌شود.

* حجاب عاملِ حفظ کرامت زن است

اولین اثر حجاب حفظ کرامت زن است، آنهایی که ارزش زن را، آرایش و جلوه‌گری او می‌دانند «باید از خودشان دفاع کنند که چرا زن را تا این حد پایین می‌آورند و تذلیل میکنند!؟... هیچ مکتبی به‌قدر اسلام، ارزش و کرامت انسان را والا نمیداند.» ۱۳۷۱/۹/۲۵ از سوی دیگر حجاب «مایه‌ی تشخص و آزادی زن است... مایه‌ی اسارت زن نیست.» ۱۳۹۱/۲/۲۳ زیرا «آزادی در منطق اسلامی معنائی دارد، غیر از آن معنائی که آزادی در منطق غرب دارد.»۱۳۹۰/۷/۲۴ «نگاه فرهنگ غربی به زن یک نگاه اهانت‌آمیز است. اسم آن را آزادی میگذارند، لکن در حقیقت آزادی نیست.» ۹۱/۴/۲۱ در این نگاه «زن را به عنوان وسیله التذاذ مردان معرفی کردند و اسمش را آزادی زن گذاشتند!» ۱۳۷۱/۹/۲۵ لذا «ما که روی حجاب این‌قدر مقیدیم، به خاطر این است که حفظ حجاب به زن کمک میکند تا بتواند به آن رتبه‌ی معنوی عالی خود برسد.» ۱۳۷۰/۱۰/۴

* حجاب زمینه‌ساز امنیتِ زنان

اثر بعدی این است که «خودِ این حجاب، یکی از وسایل امنیت است. با حجاب زنِ مسلمان، هم خود زنِ مسلمان امنیت پیدا میکند و هم مردان مسلمان امنیت پیدا میکنند.» ۱۳۷۵/۱۲/۲۰ در واقع «حجاب اسلامی وسیله‌ی مصونیّت زن است؛ حجاب وسیله‌ی محدودیّت زن نیست.» ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ «حجاب به هیچ وجه مانعی و محدودیتی برای ورود زن در عرصه‌های گوناگون علمی، فرهنگی، سیاسی، مبارزاتی، انقلابی و نظامی ایجاد نمی‌کند.» ۱۳۷۶/۴/۳۰ برای اینکه «زن بتواند کار خود را در جامعه انجام دهد، مرد هم بتواند مسؤولیتهای خود را انجام دهد، اسلام حجاب را معیّن کرده است.» ۱۳۷۵/۱۲/۲۰ از سوی دیگر «آن جایی که زن را به عریانی و برهنگی نزدیک میکنند، در درجه‌ی اوّل، امنیت از خود زن و در درجه‌ی بعد، از مردان و جوانان گرفته خواهد شد.» ۱۳۷۵/۱۲/۲ الگوسازی از دیگر آثار حفظ حجاب است؛ موضوعی که در عرصه‌ی ورزش بانوان با حضور ورزشکاران محجبه‌ی مسلمان عملی شده است: «شما با نمایش شخصیت و هویّت زن مسلمان ایرانی نشان دادید که در میادین ورزشی نیز یک زن مسلمان می‌تواند با حفظ حجاب و حدود دینی، حضوری مقتدر و عزت‌آفرین داشته باشد.» ۱۳۹۲/۸/۲۰

* حساسیت اسلام نسبت به اختلاط مرد و زن

بنابراین حجاب مانع فعالیت زنان نیست: «در همین انقلاب خود ما، در بعضی از نقاط کشور، زنها زودتر از مردها اجتماع راه انداختند.» ۱۳۹۱/۲/۲۳ و در این زمینه «امام فرمودند: اگر زنان در این نهضت همکاری نمیکردند، انقلاب هم پیروز نمیشد.» ۱۳۷۹/۶/۳ البته باید توجه داشت «بعضی میگویند چون فعّالیت اجتماعی اجازه نمیدهد به خانه و شوهر و فرزند برسیم، پس فعّالیت اجتماعی نباید بکنیم. بعضی میگویند چون خانه و شوهر و فرزند، اجازه نمیدهد فعّالیت اجتماعی بکنیم، پس شوهر و فرزند را باید رها کنیم. هر دو غلط است.» ۱۳۷۵/۱۲/۲۰ آنچه مشخص و قطعی است ، این است که اسلام نسبت به اختلاط مرد و زن حساس است: «اگر این حسّاسیتِ اسلام نسبت به روابط و نوع اختلاط مرد و زن رعایت شود، همه‌ی کارهایی که مردان می‌توانند در عرصه‌ی اجتماعی انجام دهند، زنان هم - اگر قدرت جسمانی و شوق و فرصتش را داشته باشند - می‌توانند انجام دهند.» ۱۳۷۶/۲/۱۷

* در بحث حجاب از هجوم تبلیغاتی غرب تأثیر نپذیرید

امروز حرکت در جهت تضعیف هویت اسلامی زن مسلمان و فرهنگ حجاب و عفاف بانوان یکی از توطئه‌های اصلی دشمنان است: «پولهای زیادی خرج میکنند، فعّالیّت زیادی میکنند، صدها رسانه را -از انواع و اقسام رسانه‌ها- به کار میگیرند برای اینکه بتوانند روی این نقطه‌ی حسّاس، [یعنی] نقطه‌ی هویّت مستقلّ فرهنگیِ زنِ مسلمان، اثرگذاری کنند؛ دشمنان ما واقعاً خودشان را در خارج از کشور [برای این کار] میکشند؛ از طُرق مختلف؛ حالا چقدر پول خرج میشود برای اینکه بتوانند این تلویزیون‌ها و این رادیوها و این فضای مجازی و این سایت‌های اینترنتی را به کار بیندازند -مدام تبلیغ بکن، بگو، بگو، صد بار- که چه بشود؟ که نتیجه‌اش بالاخره این بشود که مثلاً فرض کنید چهار دختر فریب بخورند و در خیابان حجابشان را بردارند.» ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ و البته برخی هم در داخل پازل دشمن را تکمیل می‌کنند: «ناگهان شما می‌بینید از دهان یک گروهی از افرادی که جزو خواص محسوب میشوند، مسئله‌ی «حجاب اجباری» مطرح میشود؛ معنایش این است که یک عدّه‌ای نادانسته -حالا من میگویم نادانسته؛ ان‌شاءالله نادانسته است- همان خطّی را دنبال میکنند که دشمن با آن‌همه خرج نتوانسته است آن خط را در کشور به نتیجه برساند؛ همان خط را دارند دنبال میکنند.» ۱۳۹۶/۱۲/۱۷

برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف باید دانست «اسلام انسان را شناخته است که حکم حجاب را داده، حکم عدم اختلاط زن و مرد را داده.» ۱۳۹۴/۸/۲۰ و در همین راستا «امام در مقابل یک منکر واضحی که به‌وسیله‌ی پهلوی و دنباله‌های پهلوی در کشور به وجود آمده بود، مثل کوه ایستاد، گفت باید حجاب وجود داشته باشد. » ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ در نتیجه «حکومت اسلامی موظّف است در مقابل حرام بایستد، در مقابل گناه بایستد.» ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ لذا «هر حرکتی که برای دفاع از زنان انجام میگیرد، باید رکن اصلی آن رعایت عفاف زن باشد.» ۱۳۷۶/۷/۳۰

* فلسفه و فواید حجاب را بگویید

بانوان انقلابی می‌توانند در عرصه‌های گوناگون به تبلیغ و تبیین و دفاع از فرهنگِ حجاب و عفاف بپردازند. لازمه‌ی اقدام صحیح در این عرصه اما این است که در مباحث نظری سعی کنیم «هیچ بحثی در زمینه‌های مربوط به پوشش زن، از هجوم تبلیغاتی غرب متأثر نباشد.» ۱۳۷۰/۱۰/۴ و از سوی دیگر «گفتمان اسلامی در مورد زن را بایست با روحیّه‌ی تهاجم، طلبگارانه مطرح کرد. اگر آنها [غربی‌ها] گفتند که شما چرا به زن برای اینکه بتواند بی‌حجاب بگردد آزادی نمیدهید، باید گفت شما چرا این آزادی مضرّ و دهشتناک را میدهید.» ۱۳۹۲/۲/۲۱ لازمه‌ی دیگر هم این است که «شما درباره‌ی حجاب بنشینید واقعاً تحقیق کنید، فکر کنید، از لحاظ دینی هم مثلاً درباره‌اش بحث کنید، یا از بحثهایی که شده استفاده کنید.» ۱۳۷۷/۱۲/۴ کسانی هستند که «از حکم حجاب و فلسفه‌ی حجاب و فواید حجاب اطّلاعی ندارند،» ۱۳۷۷/۱۲/۴ باید «اینها را با حجاب آشنا کرد.» ۱۳۷۷/۱۲/۴ لذا به عنوان یک فعالیت تبلیغی «شما ذهن این دختر جوان، یا این زن جوان را با اهمیت حجاب آشنا کنید؛ یعنی به او تفهیم کنید که حجاب از لحاظ شرعی و از لحاظ منطقی این است. در ذهن او، استدلال صحیح را در مورد رعایت حجاب راسخ کنید.» ۱۳۷۷/۱۲/۴ شما به عنوان بانوان محجبه «می‌گویید: "ما با این حجاب، احساس آسایش می‌کنیم و این لباسِ مشارکت ماست"! بله؛ کاملاً تعبیر درست و خوبی است... این را هرچه بیشتر بیان کنید و بگویید.» ۱۳۷۷/۷/۱۸ بانوان مسئولیت معرفی برکات حجاب را برعهده دارند و باید نشان بدهند که «زن مسلمان زنی است که هم دین خود را، حجاب خود را، زنانگی خود را، ظرافتها و رقّتها و لطافتهای خود را حفظ میکند؛ هم از حق خود دفاع میکند؛ هم در میدان معنویت و علم و تحقیق و تقرّب به خدا پیشروی میکند.» ۱۳۷۹/۶/۳۰ باید «از لحاظ اجتماعی روی مسأله‌ی کیفیّت حجاب تکیه کنید؛ به ترویج دیدگاه خودتان بپردازید.» ۱۳۷۷/۱۲/۴ و در محیط دانشگاهی هم «خانمهای دانشجو و استاد باید بکوشند روحیه و فرهنگ اسلامی را ترویج کنند. اجازه ندهید به کسانی که نسبت به حجاب اسلامی یا زنان و دانشجویان دخترِ مسلمان بی‌احترامی کنند.» ۱۳۷۱/۹/۲۵ در خصوص امر به معروف و نهی از منکر هم «گفتن و تذکّر دادن، خوب است. چه اشکال دارد با اخلاقِ خوب تذکّر دهند؟» ۱۳۸۲/۲/۲۲ اما «انسان باید با «رفق» عمل کند؛ برای اینکه بتواند با محبّت آن حقایق را در دلها و در ذهنها جا بدهد و جایگزین کند.» ۱۳۷۸/۱/۱۳ کلام پایانی اینکه «دیدید در وصیّت‌نامه‌های شهدا چقدر درباره‌ی حجاب توصیه شده؛ خب، حجاب یک حکم دینی است؛ این آرمان شهیدان فراموش نشود.» ۱۳۹۵/۷/۵

سایت مهدیه آمل

۰

تأمین امنیت روانی، حق اساسی مردم است

معروف نیوز رهبری انقلاب

تأمین امنیت روانی، حق اساسی مردم است

اهمیت حفظ امنیت روانی و ذهنی جامعه و خدشه نخوردن به آن‌ها یکی از محورهای مورد اشاره رهبر انقلاب در دیدار اخیر مسئولان دستگاه قضایی بود: «یکی از حقوق عمومی مردم همین است که امنیّت روانی داشته باشند. امنیّت روانی یعنی چه؟ یعنی هر روز یک شایعه‌ای، یک دروغی، یک حرف هراس‌افکننده‌ای در ذهنها پخش نشود. حالا تا دیروز فقط روزنامه‌ها بودند که این کارها را میکردند، حالا فضای مجازی هم اضافه شده. هر چند وقت یا چند روز یک بار، گاهی چند ساعت یک بار یک شایعه‌ای، یک دروغی، یک حرفی را یک آدم مشخّصی یا نامشخّصی در فضای مجازی منتشر میکند، مردم را نگران میکند، ذهن مردم را خراب میکند. یک دروغی را مطرح میکند، شایع میکند، خب، این امنیّت روانی مردم از بین میرود. یکی از وظایف قوّه‌ی قضائیّه برخورد با این مسئله است.» ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
رسانه KHAMENEI.IR در گفت‌وگو با آقای دکتر اکبر نصراللهی، استاد علوم ارتباطات و رسانه به بررسی نقش و مسئولیت رسانه‌ها و راه‌کارهای تأمین امنیت روانی در جامعه پرداخته است. آقای نصراللهی عقیده دارد در سایر نقاط دنیا تجارب و شیوه‌نامه‌های خوبی برای حفاظت از امنیت روانی و ذهنی مخاطب در برابر پوشش اخبار منفی و شایعات وجود دارد که در نظام رسانه‌ای و قضایی داخل کشور مورد استفاده قرار نگرفته‌اند.

* به‌عنوان یک متخصص در حوزه ارتباطات و افکار عمومی، ارزیابی شما از نگاه و اهمیتی که رهبر انقلاب برای مقوله افکار عمومی و حفاظت از امنیت روانی جامعه قائل‌اند، چیست؟
* اهمیت تأمین امنیت روانی مردم در گفتمان رهبر انقلاب اسلامی در سخنان اخیر ایشان در دیدار با مسئولان قوه قضائیه کاملاً آشکار است؛ نکته درخور تأمل اینکه این اهمیت مربوط به امروز نیست، بلکه رهبر انقلاب همیشه به این مهم توجه داشته و در مناسبت‌های مختلف از جمله در ششم اردیبهشت ۱۳۹۴ در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی و یا در دیدار با مردم آذربایجان شرقی در ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ و برخی مناسبت‌های دیگر هم تذکرات مهمی در این مورد بیان کرده‌اند.

تحلیل محتوای سخنان ایشان نشان می‌دهد اولاً، امنیت محدود به امنیت فیزیکی و جسمی نیست و ثانیاً، امنیت روانی مردم مهم است و ثالثاً امنیت صوری و کاذب مدنظر ایشان نیست. دقیقاً به همین دلیل ایشان حدود نه سال قبل در جمع فرماندهان نیروی انتظامی مثل سخنان اخیرشان در جمع مسئولان قوه قضائیه امنیت روحی و روانی را حق اساسی مردم دانستند و به‌صراحت هشدار دادند که امنیت یک امر صوری و زبانی و رسانه‌ای نیست. در واقع، ایشان امنیت را به بخش‌های مختلف توسعه می‌دهند و می‌فرمایند: «امنیت هم یک امر تبلیغاتی و زبانی نیست که انسان بگوید آقا، ما امنیت ایجاد کردیم. شما اگر صدبار در اطّلاعیّه‌ها، اعلامیّه‌ها و گفتارها بگویید که بله، ما این خیابان را امن کردیم، بعد شب که مردم در این خیابان رفت‌وآمد میکنند، با عوارض ناامنی مواجه بشوند، خب آن گفته‌ها اثری نمیکند: «دوصد گفته چون نیم کردار نیست»؛ مردم باید احساس امنیت بکنند. احساس امنیت هم متوقّف است بر وجود واقعی امنیت؛ امنیت باید واقعاً وجود داشته باشد.» ۱۳۹۴/۰۲/۰۶

بنابراین حس امنیت کاذب مورد نظر ایشان نیست، بلکه هم مسئولان باید تلاش کنند امنیت واقعی را برای مردم ایجاد کنند و هم اینکه با جهاد تبیین و بیان واقعیت‌ها و جلب اعتماد مردم، حس  امنیت را  در تمامی سطوح توسعه دهند.

* امنیت روانی جامعه هم با شایعات خدشه دار خواهد شد، هم با تمرکز بیش از حد روی پدیده‌های منفی؛ چگونه می‌توان با حفظ مأموریت اصلی رسانه که آگاهی‌بخشی و ارتقای آن است، از امنیت روانی مخاطب هم پاسداری کرد؟
* دنیا پر از خبرهای خوب و بد است. این طبیعی است و خاص ایران هم نیست. در همه‌جای دنیا اتفاق می‌افتد و حق مردم است که هم خبرهای خوب را و هم خبرهای بد را بدانند؛ یعنی این‌طور نیست که مردم فقط حقشان این باشد که خبرهای خوب را بدانند و رسانه‌ها خبر بد را نگویند. نکته اصلی و مهم در چگونه انتشاردادن اخبار خوب و بد است تا اثرات منفی خبرهای بد کاهش پیدا کند و اثر مثبت و عبرت‌آموز خبرهای بد بیشتر شود. رسانه‌ها باید مسئولانه خبرهای خوب و بد را به‌گونه‌ای منتشر کنند که اثرات منفی خبرهای بد کاهش پیدا کند و عبرت‌آموزی خبرهای بد بالا برود؛ حتی از خبرهای بد نتایج مثبت گرفته شود.

حالا چه‌جوری ما می‌توانیم از خبر بد و منفی اثر مثبت بگیریم و مردم احساس آرامش کنند و برایشان عبرت‌آموز باشد؟ فرض کنید زلزله‌ای اتفاق‌افتاده، خب در زلزله‌ای که اتفاق می‌افتد همه‌جا خراب‌شده، قربانیان زیادی‌گرفته، تمام تأسیسات و زیرساخت‌ها نابودشده و عده‌ای قربانی شدند و عده‌ای عزیزانشان را از دست دادند. این خبر بدی است و قطعاً آرامش روانی مردم را به هم می‌ریزد، اما سؤال این است که ‌آیا نمی‌شود از این خبر بد نتیجه مثبت گرفت و به‌نوعی بهانه و محملی برای استفاده‌های مثبت شود؟ من می‌گویم می‌شود. اگر در همان جایی که زلزله آمده ساختمان سالم مانده باشد، این یعنی امید و نتیجه مثبت‌گرفتن. رسانه‌ها -چه فضای مجازی و چه رسانه‌های رسمی- می‌توانند تخریب‌ها را فقط نشان بدهند، ولی از طرف دیگر می‌توانند دوربین و قلم و زاویه را به‌سمت آن ساختمانی ببرند که سالم‌مانده و آن را نشان بدهند. می‌شود در بدترین شرایط، حتی از خانه‌ سالمِ به‌جامانده استفاده کرد تا مردم به آرامش برسند. در تمام موضوعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ما می‌توانیم این مثال را تعمیم بدهیم.
 

بانک فیلم

نرم افزارهای مذهبی موبایل

تصاویربرگزیده

سبک زندگی اسلامی (لطفا برای نمایش تصاویرباکیفیت برروی تصویرموردنظرکلیک کرده وتصویررا در رایانه تان ذخیره کنید)

شبکه های اجتماعی