نرم افزارهای برگزیده

احیاگر معروف

سرباز کوچک ولایت ،آمرمعروف وناهی منکر

سایت های ویژه کودک ونوجوان

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

آخرين نظرات

پيوندها

سرداران دفاع مقدس

پیوندهای تصویری

bayanbox.ir bayanbox.ir bayanbox.ir

تبلیغات سایت

آرشیو سایت

۴۹ مطلب در اسفند ۱۳۹۴ ثبت شده است

۱

«دلتنگ بابا»؛ عیدانه ای برای چشم های اشکبار دختران شهدایِ مدافع حرم

زندگی به سبک شهدا

«دلتنگ بابا»؛ عیدانه ای برای چشم های اشکبار دختران شهدایِ مدافع حرم

«دلتنگ بابا»؛ عیدانه ای برای چشم های اشکبار دختران شهدایِ مدافع حرم

به گزارش بسیج پرس؛ منصور نظری از شعرای آئینی سرا و متعهد کشور به مناسبت فرارسیدن سال نو، قطعه شعر «دلتنگ بابا» را سرود و به عنوان عیدانه ای به قلبهای شکسته و چشم های اشکبار دختران شهدایِ مدافع حرم، تقدیم کرد.

این شعر را در ادامه می خوانید:

دختر بابا منم، طناز عشق - رفته بابایم سفر شهر دمشق
یادم آید آن سحرگاهی که رفت - برنگشته او از آن راهی که رفت

وقت رفتن هست یادم در وداع - گفت بابا می‌روم بهر دفاع
گفتم از که؟ از کجا؟ ای خوب عشق - گفت از ناموس شیعه در دمشق

گفت بابا، زینب آنجا بی‌کَس است - حضرت زهرا بر او دلواپس است
خون ز غیرت در رگ بابا به جوش - گفت باید او علم گیرد به دوش

گفت باید تا شود عباس او - از حرم با جان بدارد پاس او
گفت بابا می‌رود در خاتمه - تا بگیرد انتقام فاطمه

هست یادم بوسه‌های آخرش - لحظۀِ قران گرفتن بر سرش
در بغل بگرفت و نازم کرد او - غرقه در سوزوگدازم کرد او

رفت بابا مست عطر یاس‌ها - تا شود هم‌سنگر عباس‌ها
رفت بابایم سحرگاهی دمشق - تا که عباسی کند در شهر عشق

رفته بود او یاری سید علی - گفته بود او زود می‌آید ولی
عید شد بابا نیامد، راز چیست - گفته مادر کرده او پرواز چیست

گفته مادر رفته بابا آسمان - پیش آقا مهدی صاحب زمان
در تحیُر مانده‌ام پرواز را - می‌کنم با خود مرور این راز را

آه، بابایم که بال و پر نداشت - پیکرش هم تازه دیدم سر نداشت
بی‌سر و بی‌بال و پر آیا توان - پرکشیدن از زمین تا آسمان

یادم آید بعد از آن روزی که من - لاله‌ای دیدم فریبا در کفن
در کفن پوشیده‌ای آرام عشق – بر دل او داغ بانوی دمشق

مادرم گفت او که بابای من است - این‌که تکه‌تکه و پاره تن است
پیکرش همچون شقایق گشته بود - مادرم می‌گفت عاشق گشته بود

عاشقِ من او نبود آیا ولی؟ - یا نبودم شاید عشق اولی؟
یادم آمد، بین ما از آن‌همه - بهرِ بابا عشق اول فاطمه

عاشقانه یادم آید بَر که زیست - هر شب او از یاد عشقش می‌گریست
یاد زهرا یاد زینب اشک و آه - کربلا و خیمه‌های بی‌پناه

یاد شام و آن خرابات بلا - گوشۀِ ویرانه بر پا کربلا
بسته ناموسِ علی در بند و غُل –مُعجزِ سرنیزه‌های کرده گُل

بعد از آن از عمه پرسیدم سؤال - تا گذشته بر سر بابا چه حال
گفت عمه رفته بابایم بهشت - بوده بابا را شهادت سرنوشت

با خودم در کنج تنهایی خویش - یاد بابا می‌کنم با قلب ریش
آه، یعنی او مرا تنها نهاد - دخترش را رفت و بابا جا نهاد

او که هر شب شانه می‌زد موی من - بوسه می‌زد عاشقانه روی من
رفت یعنی تا همیشه تا ابد - تا مرا با درد و غم تنها نهد

ای برایت فاطمه عشق نخست - دختر دردانه‌ات دل‌تنگ توست
کُشتۀِ از عشق زینب در دمشق - بر مزارت خفته‌ام در خواب عشق

آه ازآن شب‌ها که در آغوش تو - خنده‌ام می‌برد عقل و هوش تو
آه آن شب‌های رؤیایی چه شد - آن‌همه عشق و فریبایی چه شد

مشتریِ نازهای من چه شد - محرم با رازهای من چه شد
عید شد بابا بیا بس کُن فراق - دختر دردانه را کو تاب داغ

دل مسوزانم بیا بابای من - گم‌شده ای یوسف زیبای من
تُنگ قلبم بی تو باباجان شکست - بی تو سال نو عزا و ماتم است

سبزه‌های سال نو پژمرده، زرد – سفره‌های عیدمان لبریز درد
ای شده عباس زینب در دمشق - کاش می‌شد بازگردی مرد عشق

کاش می‌شد لحظۀی تحویل سال - در بغل‌گیرم تو را من در خیال
شه نشین خانۀِ چشم تو باز- بوسه‌بارانت کنم بابا به ناز

هرکجا هستی مرا خوش با تو یاد - سال نو بابا مبارک بر تو باد

به امید ظهور حضرت یار ...

سحرگاه چهارشنبه 26 اسفندماه 1394 – منصور نظری


انتهای پیام//

۰

من میترا نیستم ترور دلخراش یک دخترمحجبه توسط منافقین فیلم

بانک فیلم

من میترا نیستم ترور دلخراش یک دخترمحجبه توسط منافقین فیلم

من میترا نیستم ترور دلخراش یک دخترمحجبه توسط منافقین فیلم

به گزارش عمارنامه، فیلم مستند "من میترا نیستم" روایتی است از زندگی دختری نوجوان و انقلابی که در ابتدای دهه شصت و در کوران تحرکات شوم سازمان منافقین ، به دلیل فعالیت های سیاسی و مذهبی اش مورد خشم و کینه اعضای این گروه قرار میگیرد. این اثر به کارگردانی محسن امانی و تهیه کنندگی مقداد اموری در مدت زمان 38 دقیقه مخاطب را با این شخصیت کمتر شناخته شده از تاریخ انقلاب اسلامی آشنا میکند.
این فیلم مستند که در موسسه فرهنگی و هنری آسمان هفتم تهیه و تولید شده ، روایت خود را با نگاه بر مستندات ارائه شده در کتاب "راز درخت کاج" نوشته سرکار خانم معصومه رامهرمزی به پیش می برد.

« اولین شب فروردین ماه سال 1361 بود. چند ساعتی از نماز مغرب و عشا میگذشت اما او هنوز به خانه برنگشته بود. ساعتی قبل از اذان برای خواندن نماز جماعت به مسجد المهدی رفته بود. همیشه بلافاصله بعد از تمام شدن نماز به خانه برمی گشت. جستجو در کوچه و خیابان ها فایده ای نداشت. او حالا آن چنان بی نشان شده بود که انگار هیچوقت نبوده است؛ هیچوقت... »

سایت مستند "من میترا نیستم"

 

دانلود مستند:

با حجم تقریبی 380 مگابایات و کیفیت عالی(HD 720p)---- اینجا

با حجم تقریبی 160 مگابایت و کیفیت خوب (360p) -------- اینجا

 

دانلود تیزر:

با حجم تقریبی 10 مگابایات و کیفیت عالی(HD 720p)---- اینجا

با حجم تقریبی 5 مگابایت و کیفیت خوب (360p) --------- اینجا

سایت مستند "من میترا نیستم"

 

۱

زنان در چه زمانی به خدا نزدیک ترند؟

سبک زندگی اسلامی زندگی درمکتب اهل بیت ع

زنان در چه زمانی به خدا نزدیک ترند؟

زنان در چه زمانی به خدا نزدیک ترند؟

رسول اکرم سوال کردند: چه چیزی برای زنان از همه چیز بهتر است؟ حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) در پاسخ به این سوال فرمودند: برای زنان بهترین حالت این است که آن ها نامحرمی را نبینند. نامحرمی هم آن ها را نبیند.

مقدمه عفیف ماندن حجاب است

روابط آزاد اجتماعی بیش از همه برای زنان مضر است. چون زنان در روابط خانوادگی دنبال آرامش می گردند و در جست و جوی آرامش روان هستند. روابط آزاد نه تنها چنین امکانی را برای زنان فراهم نمی کند؛ بلکه به دلیل این که زنان از عواطف و احساسات بیشتری بهره برده اند؛ از نظر روانی نفوذپذیرتر از مردان هستند. یعنی از عوامل بیرونی بیش از مردان تاثیر می پذیرند.
به همین خاطر قرآن آیات حجاب را بر ما نازل کرده که بر اساس این آیات رعایت شاخص های عفاف را برای جامعه بانوان خیر، اطهر و اذکا معرفی کرده است. یعنی این شاخص ها مقدمه ای برای عفیف ماندن و آلوده نشدن به فحشا و منکرات است. پس منظور از این تعابیر به طور مطلق مفهومی اعم از سلامت جسمی و روانی است. روانشناسان معتقدند که حجاب محرکی است که تمایلات درونی زنان را تقویت می کند. حکایت عفاف و حجاب، حکایت سلاح و سداد است.

حجاب تعدیل غریزه خودنمایی

حجاب گرچه برای زنان محدودیت به همراه می آورد؛ ولی آن ها را در برابر بسیاری از خطرات و آسیب ها حفظ می کند؛ امنیت روانی آن ها را تامین می کند. رعایت حجاب تعدیل غریزه خودنمایی و تبرج است. بخش مهمی از دغدغه های فکری بانوان را پوشش می دهد.
آزادی در خودآرایی و جلوه گری زمینه ساز افراط در تجمل و توجه به زیبایی های ظاهری می شود که زمینه ساز بروز اختلالات روانی در زنان است.

بهترین شغل ها برای بانوان از نظر حضرت زهرا

روایتی را بیان کردیم که حضرت فاطمه (سلام الله علیها) می فرمایند بهترین حالت برای زنان این است که مردان با او ملاقات نداشته باشند و او هم با مردان ملاقات نداشته باشد. در رابطه با این روایت توضیح این نکته لازم است که این اتفاق در هیچ کدام از مجامع اجتماعی ما نمی افتدکه انسان با هیچ نامحرمی ارتباط نداشته باشد. این روایت روابط اجتماعی زنان را حذف نکرده است. بلکه به آن ها توصیه می کند که اگر در شرایطی قرار گرفتید که امکان انتخاب میان عرصه های مختلف شغلی و روابط اجتماعی برای شما وجود دارد؛ برای زنان بهترین حالت زمینه های شغلی است که کمترین ارتباط را با نامحرم ایجاد کند. از این روایت شدت پرده پوشی حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) برداشت می شود.
همان طور که آن حضرت در روایات مشابه هم به این نکته اشاره کردند. از حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) در پاسخ سوال پیامبر که فرمود زنان در چه زمانی به خدا نزدیک ترند؟ این روایت نقل شده که فرمودند: نزدیک ترین حالت زنان به خدا زمانی است که زنان گوشه خانه نشسته باشند. این لزوما به معنی خانه نشینی نیست. بلکه توصیه به این است که رفت و آمدهای غیرضروری در میان مجامعی که در آن ها نامحرم وجود دارد را حذف کنند و از امکان آسیب هایی که ممکن است دامن آن ها را از طهارت به آلودگی آلایش دهد خودشان را حفظ کنند.
از روایاتی که خوانده شد استفاده می کنیم که حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) به عنوان الگوی شاخص جامعه بانوان، جامعه زنان را توصیه می کنند به پرده پوشی و رعایت حجاب و عفاف و این حالت را نزدیک ترین حالت زنان برای رشد و صعود به خداوند می دانند و بهترین شرایط برای پرهیز از آسیب پذیری در جامعه بانوان زمانی است که کمترین میزان مواجه آن ها با نامحرم فراهم شود.

منبع: سرکار خانم زهرا فخر روحانی، کارشناس مباحث زنان و خانواده، ۱۳۹۳/۱۲/۱۳

۱

سوپر مدل اهل چک از چگونگی مسلمان شدن خود میگوید + عکس

حجاب سبک زندگی اسلامی

سوپر مدل اهل چک از چگونگی مسلمان شدن خود میگوید + عکس

سوپر مدل اهل چک از چگونگی مسلمان شدن خود میگوید + عکس

به گزارش با حجاب به نقل از رهیافته،  مارگاریت کرین کیوا بازیگر طراح مد و سوپر مدل چک اعلام کرد که به اسلام گرویده و نام بخود را به مریم تغییر داده است . او که حتی از هالیوود پیشنهاد کار داشته است و مسیحی مذهب بوده می گوید: مدت سه سال بود که در دانشگاه کارلف در پراگ درس می‌خواندم، آنجا بود که تصمیم گرفتم که مسلمان شوم.

این سوپر مدل که در حال حاضر برنده‌ی یکی از مسابقات دولتی زیبایی در ایتالیاست، میگوید: زندگی در امارات را از زندگی در چک ترجیح می‌دهم؛ چون وقتی  اوّلین بار دوبی را دیدم، از شیوه‌ی زندگی رایج در آن خوشم آمد و تصمیم گرفتم که همین جا ماندگار شوم.

 

مارگاریتا مریم

مارگاریتا مریم در ادامه می گوید: بسیاری از مردم چک اعتقاد دارند که زن مسلمان جایگاهی کمتر از مردان را دارد اما من در طول زندگی در امارات به چنین چیزی برخورد نکردم؛ بلکه برایم واضح شد که در این باره تفاوت‌های زیادی میان کشورهای اسلامی و دیگران وجود دارد.

هدف از زندگی من در امارات، اتومبیل‌های آخرین سیستم که در خیابان‌های دوبی در حرکت‌اند و مراکز بزرگ تجاری آن نیست، بلکه آنچه مرا شگف‌زده کرده، این است که چگونه مردم از هر جای جهان در اینجا، در سایه‌ی امنیت و آرامش زندگی می‌کنند بدون اینکه کسی دیگری را به خاطر رنگ پوست، نوع لباس و اعتقادش متهم کند.

من قبلاً در یک آژانس مُد مشغول به کار بودم، اما هنگامی که به امارات آمدم، به عنوان مدیر در یک شرکت تجاری جواهرات سنتی در ابوظبی مشغول به کار هستم. به نظر من اسلام زن را سرکوب نمی‌کند، بلکه باید فرق میان دین و فرهنگ را شناخت.

به گزارش القدس العربی وقتی او تصاویر محجبه خود را منتشر کرد بسیاری از طرفدارانش تعجب کردند و گمان کردند این تنها یک تصویر از مدل لباس است که وی در کشورهای عربی ارائه نموده ولی او بالاخره رسما مسلمان شدن خود را اعلام نمود.

۰

۵روش تربیتی غلط درنهادینه کردن حجاب

حجاب سبک زندگی اسلامی

۵روش تربیتی غلط درنهادینه کردن حجاب

۵روش تربیتی غلط درنهادینه کردن حجاب

عوامل متعددی در بی حجابی و بی عفافی در جامعه نقش دارد که می توان از عوامل فردی همچون ضعف تربیت دینی و معنوی و ترجیح امور ظاهری و مادی بر امور معنوی و روحانی و عوامل آسیب زای اجتماعی مانند بی توجهی برنامه سازان فرهنگی به امور معنوی، بی توجهی مسئولان جامعه به ورودی ها و خروجی های فرهنگی، بی توجهی به اختلاط دو جنس مخالف در مواردی که ضرورت ایجاب نمی کند و …نام برد. اما در این میان نقش خانواده بسیار دارای اهمیت است. فرزندی که تحت تربیت دینی صحیح در خانواده بوده و تفکرش نسبت به مبانی دینی همچون حیا و عفاف آشنا و عجین باشد، با ورود به جامعه می تواند در مقابل عوامل آسیب زای اجتماعی مقاومت می کند. اگر چه حیا امری اکتسابی است و عفاف در اثر تلاش، حاصل می شود اما توجه خانواده به انتخاب همسر شایسته، لقمه حلال، توجه به زمان انعقاد نطفه، حالات روحی و روانی به هنگام بارداری، از اموری است که سرزمین وجود فرد را جهت پذیرش حق و امور معنوی آماده می کند و در زمینه ایجاد حیا، عفاف و حکم حجاب، زمان کمتری را از برنامه سازان می گیرد. با توجه به نقش جدی خانواده در تبیین مسئله حجاب و حیا در فرد می توان اذعان داشت که بسیاری از آسیب ها در روش های تربیتی خانواده ریشه دارد که در این نوشتار به مهم ترین آن ها می پردازیم:

۱-نازپروردگی و تنعم:

افراط در محبت، نوازش های بی‏ حساب، مانع شدن ازبرخورد فرزندان با سختی و نازپرورده کردن آنان آسیب های جدّی بر تربیت ‏دارد و فرزندان را ناتوان بار می‏ آورد و در صحنهء زندگی خلع سلاح می ‏کند. از این رو، والدین نباید فرزندان خود را در رفاه بی‏حدّ و حصر قرار دهند، بلکه باید آنان را با کار و زحمت و سختی و شدّت آشنا سازند. زندگی، سراسر مبارزه با مشکلات است و در راه زندگی پستی ها وبلندی ها، محرومیت ها و ناکامی ها، شکست ها و مصیبت ها بسیار است. مربّی لایق‏کسی است که جسم و جان آدمی را به خوبی پرورش دهد و او را برای‏ مبارزه و مقاومت در صحنهء پرفشار زندگی مجهز کند.
امام کاظم(ع) در این باره می فرماید: «شایسته است که طفل در کودکی با سختی و مشکلات اجتناب‏ ناپذیر حیات ‏رو به ‏رو شود تا در بزرگسالی، بردبار و صبور باشد اسلام، پیروانش را از افراط در محبت و نازپرورده کردن فرزندان برحذرداشته است.»(وسایل الشیعه، ج۵، ص۱۲۶)گاه وقتی کودکی با پیشامدی ناخوشایند رو به رو می‏ شود و برای مثال‏ سرش به دیوار می‏ خورد یا به زمین می‏ افتد، منتظر عکس ‏العمل والدین‏ می‏ماند. والدین ناآگاه دراین‏ گونه موارد با محبت های بیجا مانند در آغوش ‏گرفتن، بوسیدن، دست کشیدن بر عضو حادثه دیده و… مراتب ناراحتی و تأثر خود را نشان می‏ دهند و برای راضی کردن کودک، گاه زمین و دیوار راکتک می ‏زنند. عکس ‏العمل طفل در این گونه موارد، گریه و آه و ناله است و از این پس او خود را در برابر هر پیشامدی طلبکار و مستحق نوازش می‏ بیند. تکرار چنین محبت های بیجایی از طرف والدین، به تدریج خودبینی وخودپسندی را در نهاد کودک رشد می‏ دهد و او را لوس و نازپرورده ‏می ‏کند.مادرانی که به خاطر دلسوزی از پوشاندن دخترشان در سن بلوغ خودداری می کنند یا مانع روزه گرفتن آن ها می شوند زمینه را برای عدم پذیرش حجاب در آینده برای فرزند خود فراهم می کنند.

۲-رفتارهای تحقیرآمیز:

اگر با فرزندان رفتاری تحقیرآمیز داشته باشیم‏ یا پیوسته آنها را سرزنش کنیم و در حضور دیگران به آن ها بها ندهیم، به ‏تدریج خود را موجودی بی ‏ارزش و بی‏ مقدار می‏ پندارند و احساس کرامت وشخصیت را از دست می‏ دهند. این احساس سرآغاز سقوط و انحطاط است. در برخی خانواده ‏ها، پدر یا مادر با به کار بردن الفاظ طعن ‏آمیز و گاه ‏زشت و رکیک، فرزندان خود را در حضور خویش و بیگانه تحقیر می‏ کنند. آنان نمی ‏دانند که با این کار در عمل، خصوصیت زشت یاد شده را به‏ فرزندان خود تلقین و تزریق می‏ کنند و از آنان موجودات بی‏ مقداری‏ می‏ سازند که آمادگی همه‏ گونه پستی و انحراف را دارند.

۳- اجبار و اکراه:

تربیت عبارت است از ایجاد اعتقاد و باور و نشاندن ایمان در دل‏ فرزندان و به گفتهء شهید مطهری: «ایمان و اعتقاد را که با زور نمی‏ شود ایجادکرد؛ علاقه و مهر و محبت را نمی‏ شود با زور ایجاد کرد؛ گرایش باطنی را که به‏زور نمی‏ شود ایجاد کرد… بله؛ می‏ شود آن قدر کتکش زد تا بگوید فلانی را دوست دارم؛ یعنی حرفش را به دروغ بگوید؛ اما اگر تمام چوب های دنیا را به ‏بدن او خرد بکنند، آیا ممکن است که با چوب، دوستی ایجاد شود؟ چنین ‏چیزی محال است. آن، راه دیگری دارد. راه آن حکمت است. «الموعظهالحسنه» است و جَادِلْهُمْ بالتی هِیَ اَحْسَنُ است. تربیت دینی و اخلاقی، زمانی تحقق می ‏یابد که برنامه‏ های تربیتی بااقبال قلبی فرزندان رو به رو شود. اگر چنین اقبالی صورت نگیرد وبرنامه ‏های تربیتی با روی گردانی و بی ‏توجهی رو به رو گردد، تربیت ناکام‏ خواهد ماند. برخوردهای تحکّم ‏آمیز و امر و نهی‏ های لجاجت ‏برانگیز یکی دیگر از روش های آسیب‏ زا در تربیت دینی و اخلاقی است.در این‏ روش، والدین به جای صمیمیت و رفاقت با فرزندان آن ها را مجبور و ملزم‏ می‏ کنند. نمونه این رفتار را می توان در گذشته برخی از زنان و دخترانی دید که امروزه از حجاب تنفر دارند، کسانی که در خانواده های مذهبی سنتی تربیت شدند و از طرف خانواده مجبور به پوشیدن چادر شدند و با کوچکترین سهل انگاری از طرف خانواده تنبیه شده و در نتیجه نه تنها امروز خود از داشتن پوشش گریزان هستند، که داشتن حجاب برای فرزندان خود را ظلم به آن ها می دانند.

۴- خشونت و سخت‏گیری بی جا:

خداوند به پیغمبر اکرم(ص) می‏ فرماید: « لَوْ کُنتَ فَظّاً غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ.(آل عمران: ۱۵۹) اگر تو بر مردم سخت‏گیر بودی، از پیرامونت پراکنده می‏ شدند.» از این آیه بر می‏ آید که اگر پیامبر اکرم(ص) در برخورد با مردم و دراصلاح آنان خشن و سخت‏گیر می‏ بود و مدارا نمی‏ کرد، قادر نبود آنان رااصلاح کند و باعث می ‏شد که مردم از پذیرش اسلام سر باز زنند و از نعمت ‏هدایت محروم گردند. بی‏ گمان، این حقیقت را می‏ توان در خانواده و تربیت فرزندان نیز یافت. چه بسا افرادی که قربانی خشونت والدین و به ویژه پدر شده و از تربیت‏ سالم محروم گشته‏ اند. این‏گونه افراد به علّت برخوردهای خشن و مستبدّانه، گرفتار عقدهء حقارت‏ اند و همین عقدهء حقارت، سرچشمهء بسیاری از رفتارهای‏ نادرست آن هاست. رفتار خشونت‏ آمیز پدر یا مادر فضای خانه را از صمیمیت و همدلی‏ عاری می ‏سازد و بذر کینه و دشمنی را در ضمیر فرزندان می ‏پاشد. کودکان‏ یا نوجوانان مفرّی ندارند و ممکن است در برابر خشونت تسلیم شوند؛ امّا آیا این وضع برای همیشه می‏ پاید؟ آیا فرزندی که همواره از سخت‏گیری های‏ بی ‏مورد و خشونت بی جای پدر و مادر در رنج است، می‏ تواند رابطهء روحی وپیوند عاطفی با آن ها برقرار کند و برای همیشه در کنارشان بماند.

۵-تبعیض و بی‏ عدالتی:

عکس ‏العمل‏ های متفاوت در برابر رفتارهای یکسان‏ فرزندان موجب بی‏ اعتمادی و کاهش علاقه به پدر و مادر و ایجاد کینه به‏ خواهر یا برادری است که بیش از دیگری مورد توجه قرار گرفته یا می‏ گیرد. والدین باید بکوشند نه تنها از نظر تشویق و تنبیه، بلکه از نظر میزان‏ توجه نیز با فرزندان خود به عدالت رفتار کنند. اگر بنا به علّتی یکی از فرزندان را بیش‏تر دوست دارند، نباید علاقهء خود را آشکار سازند. فرزندان به ‏این مسئله بسیار حساس‏اند و تحمّل آن برایشان دشوار است. گاه پاره‏ ای مشکلات رفتاری در کودکان و نوجوانان ناشی از این است که ‏احساس می‏ کنند پدر یا مادر به آن ها علاقه و توجه کم‏تری دارد و چون‏ نمی‏ توانند اعتراض خود را آشکارا بیان کنند، آن را به صورت عقده ‏ای دردل نگه می‏ دارند. پس از چندی این عقدهء عاطفی به شکل های گوناگون ازقبیل سرکشی، ستیزه‏ جویی، اضطراب و غیره بروز می ‏کند. گاه این‏گونه‏ اشخاص به افسردگی روحی مبتلا می‏ شوند و موفقیت های درسی آنان کاهش‏ می‏ یابد. برخی از نوجوانان علّت انحرافات اخلاقی خود را اضطراب ناشی ازهمین آسیب ذکر کرده‏ اند.
در برخی خانواده‏ ها والدین میان دختر و پسر تبعیض قائل می‏ شوند و حتی گاه این مسئله را به زبان می‏ آورند و از اینکه مثلاً صاحب فرزند دخترشده ‏اند، اظهار ناخشنودی می‏ کنند و زن را موجودی بدبخت می‏ دانند. برخی‏ دیگر جانب دختر را گرفته، در صورت بروز اختلاف، همواره پسر را سرزنش‏ می ‏کنند. این‏گونه برخوردها از نظر تربیتی آثار ویرانگری دارد و باید به کلی ‏از آن ها پرهیز کرد. در روایت های اسلامی آمده است که وقتی پیامبر اکرم(ص) با یاران خود می‏ نشست، حتی در نگاه کردن به آنان نیز مساوات را ارج می‏ نهاد و نگاه‏ خود را برابر میان اصحاب تقسیم می‏ کرد؛ در صورتی که می ‏دانیم آنان از لحاظ معنوی در یک سطح نبودند و علاقهء پیامبر به آنان نیز به یک اندازه ‏نبود روزی مردی در حضور پیامبر اکرم(ص) یکی از دو پسر خود را بوسید. پیامبر(ص) اعتراض کرد و فرمود: «چرا میان آنان به مساوات رفتار نمی‏کنی؟» (بحار الانوار، ج۱۰۱، ص۹۹).بررسی هر چه بیشتر در آیات و روایات و متون دینی ما را نسبت به وظیفه سنگین خانواده در تبیین مسئله حیا و عفاف از طریق تربیت دینی صحیح آگاه تر می کند و می توان به جرات اذعان داشت که اگر امروز انتقادات جدی نسبت به پوشش زنان ما وجود دارد، می توان ریشه آن را در گذشته و تربیت نا صحیح آنان جستجو کرد.

منبع: کتاب روش های آسیب زا در تربیت از منظر تربیت اسلامی _ محمد رضا قائمی مقدم
روش های نهادینه کردن حجاب در دختران_برغون

۰

چگونگی پوشش و حجاب حضرت زهرا(س)

حجاب سبک زندگی اسلامی زندگی درمکتب اهل بیت ع

چگونگی پوشش و حجاب حضرت زهرا(س)

چگونگی پوشش و حجاب حضرت زهرا(س)

به گزارش گروه فرهنگ و معارف فرهنگ نیوز، چندی از رحلت رسول الله(ص) نگذشته بود که دو حادثه مهم و سرنوشت ساز تمام وقایع پس از آن را تحت تاثیر قرار داد. اول تشکیل سقیفه و غصب خلافت مسلمین بود و دیگری غصب فدک؛ قطعه زمین اهدایی پیغمبر گرامی اسلام به دخترش حضرت زهرا(س).

همه اینها و حوادث کوچک و بزرگ حول این وقایع حضرت زهرا(س) را بر آن داشت که راهی مسجدالنبی(ص) شود و خطابه ایرد فرماید که پس از آن به خطبه فدک معروف شد. فرهنگ نیوز در نظر دارد تا در روزهای پیش رو شرحی مختصر از مضامین عالی این خطبه را ارائه نماید.

مقدمات رفتن حضرت زهرا(س) به مسجد

لَمّا اَجمَعَ ابوبَکرٍ وَ عُمَرٍ عَلی مَنعِ فاطِمَةَ فَدَکاً وَ بَلَغَها ذلِکَ.

زمانی که ابوبکر و عمر تصمیم گرفتند که مانع رسیدن فدک به حضرت زهرا(س) شوند این خبر که به حضرت زهرا(س) رسید

لاثَت خِمارَها عَلی رَاسِها

خمار(چیزی بزرگتر از روسری فعلی که سر و سینه و گردن را می پوشاند) را بر سر کرد.

وَاشتَمَلَت بِجِلبابِها

و جلباب (نوعی پوشش سراسری بوده که بر روی لباسها می پوشیدند شاید چیزی شبیه عبای امروز یا پیراهن بلند عربی)، حضرت آن پوشش سراسری را نیز پوشیدند.

وَ اَقبَلَت فی لُمَّةٍ مِن حَفَدَتِها وَ نِساءِ قَومِها

حضرت زهرا(س) در میان گروهی از اعوان و یاران و خویشاوندان حرکت کردند

تَطَاُ ذُیُولَها

ایشان در راه رفتن پا بر روی لباسشان می گذاشتند که نشانه بلندی لباس حضرت است که زیر پا قرار می گرفته.

ما تَخرِمُ مِشیَتُها مِشیَةَ رَسُولِ الله(ص)

راه رفتن حضرت هیچ کم از راه رفتن پیغمبر اکرم(ص) نداشت و با همان متانت و وقار حرکت می کردند.

ورود حضرت زهرا(س) به مسجد

حَتّی دَخَلَت عَلی اَبی بَکرٍ وَ هُوَ فی حَشدٍ مِنَ المُهاجِرینَ وَ الانصارِ وَغَیرِهِم

تا اینکه حضرت وارد شدند بر ابی بکر در مسجد درحالیکه گرداگرد او را جمع زیادی از مهاجرین و انصار و دیگر مسلمین گرفته بودند.

فَنیطَت دُونَها مُلاءةٌ

با ورود حضرت به مسجد میان ایشان و مردهای مهاجر و انصار که گرداگرد ابی بکر بودند پرده ای آویخت شد. این هم از اموری است که برای حفظ حضرت از نگاه مردان و احترامی بوده که به صورت سنت درآمده و امروزه نیز در مجالس مذهبی رعایت می گردد.

آه جانسوز حضرت و ناله مردم

ثُمَّ انَّت اَنَّةً اَجهَشَ القَومُ لَها بِالبُکاء

حضرت وقتی نشست آهی کشید و ناله اش آنچنان جانسوز بود که تمام مهاجرین و انصار و زن و مرد شروع به گریه کردند. آنگونه که از ناراحتی به حالت زاری افتاده بودند.

فَارتَجَّ المجلِسُ

سپس مجلس متشنج شد.

ثُمَّ امهَلَت هُنَیَّةً حَتّی اذا سَکَنَ نَشیجُ القَومِ وَ هَدَات فَورَتُهُم

حضرت مدتی مهلت دادند تا قوم آرامش پیدا کنند و مجلس آرام گیرد.

*خطبه فدک برگرفته از درسهای آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی

۰

عمل از دیدگاه شریعت/دهه دوم فاطمیه /حجت الاسلام والمسلمین سیدیدالله یزدان پناه نیاکی

بانک فیلم دهه فاطمیه

عمل از دیدگاه شریعت/دهه دوم فاطمیه /حجت الاسلام والمسلمین سیدیدالله یزدان پناه نیاکی

عمل از دیدگاه شریعت/دهه دوم فاطمیه /حجت الاسلام والمسلمین سیدیدالله یزدان پناه نیاکی

دانلود فیلم

مراسم دهه دوم فاطمیه (س) عمل از دیدگاه شریعت/استاد حجت الاسلام والمسلمین سیدیدالله یزدان پناه نیاکی/مسجدالرسول گرجی محله آمل/1394

بانک فیلم

نرم افزارهای مذهبی موبایل

تصاویربرگزیده

سبک زندگی اسلامی (لطفا برای نمایش تصاویرباکیفیت برروی تصویرموردنظرکلیک کرده وتصویررا در رایانه تان ذخیره کنید)