نرم افزارهای برگزیده

احیاگر معروف

سرباز کوچک ولایت ،آمرمعروف وناهی منکر

سایت های ویژه کودک ونوجوان

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

آخرين نظرات

پيوندها

سرداران دفاع مقدس

پیوندهای تصویری

bayanbox.ir bayanbox.ir bayanbox.ir

تبلیغات سایت

آرشیو سایت
۰

کارگردان مستند «بی مرز با حجاب» گفت:

حجاب سبک زندگی اسلامی

کارگردان مستند «بی مرز با حجاب» گفت:

کارگردان مستند «بی مرز با حجاب» گفت:

به مناسبت هفته حجاب و عفاف، "شیدا نیکوروین" تهیه کننده و کارگردان مستند "بی مرز، با حجاب" مهمان پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس بود. وی در گفت وگوی مشروح با خبرنگار ما، ضمن بیان نظرات و دیدگاه های خود در خصوص مقوله "حجاب و عفافِ" جوانان در سطح جامعه و آسیب شناسی مسائل زنان در بین خانواده های متدین، به چرایی و چگونگی ساخت مستند "بی مرز، با حجاب" پرداخت.

وی در ابتدای گفت وگو در پاسخ به این سؤال که چرا از بین همه موضوعات اجتماعی به فکر تولید مستندِ" بی مرز، با حجاب" افتاده است، اظهار داشت: من از سال 1371 با تدریس در مقاطع مختلف دانشگاهی، همکاری با نهاد رهبری در دانشگاه، بسیج و حتی شرکت در جلسات مناظره های احزاب مختلف، با سؤالات جوانان در حوزه حجاب و عفاف نه تنها برخورد داشته ام بلکه نسبت به آنها اشراف دارم.


کاستی‌ها و مشکلات، گریبانگیر روشنگری فلسفه حجاب

ارتباط با نسل های سوم و چهارم انقلاب، ما را متوجه این نکته می کند« انصافاً؛ خودمان در تبیین فلسفه حجاب و عفاف نه تنها کاستی بلکه اشکال و مشکل هم داشته ایم! داشتن اشکالاتی که اگر ریشه یابی کنیم به ضرس قاطع می توان گفت 15- 10 درصد حریم شکنی ها به خودمان بر می گردد و این انکار شدنی نیست.»


اشتباهی استراتژیک در حل مسائله زنان

نیکوروین در ادامه گفت: « اشتباه استراتژیک ما این است که در حوزه مسائل زنان،تک جنسیتی کار کرده و دو جنسیتی نگاه کرده ایم در حالی که جا دارد در موضوع زنان گاهی دو جنسیتی کار کنیم. برای مثال؛ « در مسئله فمنیسم، همیشه تقابلی بین جنس زن و مرد وجود دارد، در برخورد با این مسئله ما همیشه زنان را توجیه کرده ایم در حالی که مردان را نه! غافلیم از اینکه آن زن برای چه کسی طنازی می کند؟ برای مردان!؛ او برای چه کسی خودنمایی می کند؟ برای جامعه مردان! از این رو به همان میزان که باید روی دختران جامعه کار کنیم باید روی کف نفس، خودکنترلی، نگاه، مراقبت از نفس جامعه پسران هم کار کنیم.»


مردان مقصر فربه شدن جریان فمنیسم!

این فعال امور زنان و خانواده گفت: متوجه شدید چرا بر روی تبیین مسائل زنان با حضور مردان تأکید می کنم؟ به خاطر اینکه در بسیاری از موارد در فربه شدن جریان فمنیسم ،خطای جامعه مردان و اتفاقاً جامعه مردان متدین، بسیار تأثیرگذار بوده است و حتی در عفاف و حجاب.

وی در تبیین این موضوع با ارائه مثالی افزود: « در یک مثال ساده، تمام زنان متدینی که پسران در سن ازدواج دارند، بلااستثنا می گویند که چون پسرم چشمانش را بالا نمی کند، می خواهم دختر حوریه و زیبا رو برایش بگیرم !. مطالبه تزویج پسران متدین با دختران زیبارو اولین نتیجه اش این است که مطب های جراحی زیبایی پُر می شود!

با این اوصاف به چه دلیل باید از دختران پرسید که چرا اقدام به جراحی زیبایی می کنند!؟


گام نخست واکاوی مسائل زنان با خانواده‌ها و اقشار متدین

کارگردان " بی مرز، با حجاب" با تأکید بر اینکه من اصلا با جامعه غیرمتدین کاری ندارم، ادامه داد که مقام معظم رهبری در هفته مبارک زن سال 86 فرمودند: « ما در نقد جریانات انحرافیِ جریان فمنیسم، کار عمیق و مؤثری انجام نداده ایم، من این را از تمام اصحاب قلم، رسانه، پژوهشگران و محقاقان و اساتید دانشگاه ها مطالبه می کنم» ایشان در ادامه فرمودند: « البته من اینرا عرض کردم و بارها گفتم متأسفانه ما در خانواده های متدین، هنوز خشونت علیه زنان را کم نداریم، ما مردان متدینی داریم که تدین شان باعث نشده است که غلظتشان در تعامل با نسوانشان کاسته شود، من این مردان متدین را اولا به تهذب، اگر نشد به تهذیب و اگر نشد به قانون توصیه می کنم.»

مقام معظم رهبری جامعه متدین را مورد خطاب قرار می دهند برای اینکه به جامعه غیرمتدین کاری ندارند! چرا که این جامعه افسارگسیخته است یا به سمت افسارگسیختگی پیش می رود.

نیکوروین بیان کرد: چرا حضرت آقا می فرماید: « ما مردان متدین داریم، مُتِدَینَنا!؛ اما این مردان متندین هنوز بلند نیستند چگونه با زنان تعامل کنند.» ؟

وی گفت: کافی است شما یک واکاوی درست و بدوت تعصب داشته باشید،می بینید که آسیب های اجتماعی در خانواده های متدین چقدر زیاد و در شهرهای مذهبی چقدر بالاتر است!

می پرسید چرا؟ برای اینکه مرد متدین یاد نگرفته است با شیوه اهل بیت علیه السلام با زن و فرزندانش رفتار کند.

وی در توضیح این گفته خود با ذکر مثالی ادامه داد: در طول دو دهه تدریس در دانشگاه و اعتقادم به کار فرهنگی از تمام دختران پرسیدم که شما چرا درس می خوانید؟ یکی جواب نداده برای تکاملم! برای خودم! برای فهمم!

می گویند که درس می خوانیم تا کار کنیم؛ می پرسم چرا می خواهید کار کنید؟ پاسخ می دهند، کار می کنیم که پول در بیاوریم. در پاسخ به این سوال که چرا می خواهید پول در بیاورید؟ می گویند پول در بیاوریم تا مستقل باشیم؛ و علت این استقلال طلبی را – اگر چه بر مبنای فقه اسلامی دختر باید تحت پوشش و سرپرستی و انفاق پدر و ولی پدری ، برادر یا همسر باشد- این مطرح می کنند: خسته ایم از اینکه مادرهایمان برای چندرغاز پول خرید یک شاخه گل هدیه روز مادر، از پدرمان گدایی می کنند.!

این کارشناس مسائل زنان تأکید کرد: اگر مردان ما مسئولیت انفاق و سرپرستی زنان و خانواده را به درستی انجام دهند، دختران ما در این برهه از زمان، اولین دغدغه شان اشتغال نیست تا برای اشتغال از خانه بیرون بزنند و بخاطر جذب کار، خود آرایی کنند .

وی تأکید کرد: حال شما بیایید مردان جامعه را اغنا کنید که باید بنشینید و حرف گوش بدهید درست عین زنان آموزش ببینید، حال کدام مرد زیربار می رود؟ از بسیج و سپاه شروع کنید از حوزه های علمیه شروع کنید.. مردان همه چیز را بلد هستند البته به نظر خودشان !

این فعال امور زنان و خانواده گفت: اگر می خواهیم یک واکاوی درست داشته باشیم باید از جامعه متدین شروع کنیم و جامعه متدین هم یعنی حوزه های علمیه چرا که اشکالات و مشکلات ما از همین سطوح است،برای مثال با پخش فیلم سخرانی مداحی که به اعتراض وزارت یک زن به جامعه زنان بر روی منبر رسول الله (ص) توهین می کند و یک مسلئه تکوینی و خلقی زن محجبه و عفیف را در برابر سایر مردان به تمسخر می گیرد، آن هم درست در جایی که پشت سرش بیلبوردی "یازهرا" سلام اللهوجود دارد، چطور بیاد از فرزندانمان انتظار داشته باشیم که با دیدن این فیلم دین گریز نشود!

وی بیان کرد: درست است که این خطای یک فرد است و نه دین، اما ما معرف دین هستیم ..این ها خطاهای جامعه ما است که اگر اصلاحشان بکنیم، شما می توانید هویت جنسی، دختر بودن یا پسر بودن را به جامعه زنان و مردان متدین بقبولانید.


تعمیق دغدغه‌های دینی خانواده‌های متدین

نیکوروین اظهار داشت: روزی، خانواده های متدین دغدغه این را داشتند که فرزندانشان ساق دست – آستینک- زیر مانتو بپوشند، اما الان فقط دغدغه شان این دست که فرزندانشان با همه مشکلاتی که دارند، یک نمازی بخوانند! ما پَست رفت داریم، ولی نمی بینیم! بسیج جامعه زنان و نیروهای متدین و خدوم که به لحاظ سخت افزاری و هم نرم افزاری، دستشان باز تر است، اگر می خواهند خدمت کنند باید وارد متن مردم شوند.


چرا مسلمانان خارجی؟

کارگردان "بی مرز، با حجاب" گفت: همه این مسائل باعث شد که من، متمسک بشوم به یکسری از جریانات خارجی؛ اصلاً خوب است بپرسیم که چرا من رفتم سراغ خارجی‌ها؟ مگر در ایران آدم کم داریم؟

نه! کار خارج از مرز را انتخاب کردم چون این ظرفیت را دارم که به دو زبان عربی و انگلیسی صحبت کنم در حالی که معتقدم در داخل کشور ما بسیاری از سوژه‌ها هستند که سراغشان نمی‌رویم، برای مثال از یک طرف می‌خواهیم هنرمندان را جذب می‌کنیم و وقتی یک هنرمندی خودش جذب می‌شود، می‌گوییم نه دروغ می‌گوید! یعنی به سراغ‌شان نمی‌رویم و تصور درستی از آنها نداریم و با قضاوت‌های نادرست و غلط آنها را می‌سنجیم.


اولین هدف از ساخت بی‌مرز باحجاب؛ شکر نعمت اجرای احکام اسلام در جامعه

وی ادامه داد: « من در حاشیه سفرهای شخصی ام – در ابتدای کار که هزینه بالایی هم نداشت- می خواستم به جوانان بگویم به این افراد – مصاحبه شونده های خارجی- نگاه کنید و ببینید که ما چه امکاناتی داریم و آنها چه امکانات و شرایطی دارند!، بیایید نگاه کنیم که ما چه نعمت هایی داریم و با این نعمات به راحتی زندگی می کنیم، اما در خارج از مرزهای کشورمان هستند افرادی که برای پایبندی به اعتقاداتشان می جنگند! آنها برای سر کردن یک روسری کوچک همراه با بلوز و شلوار معمولی، سختی ها می کِشند! بیایید به داشته هایمان نگاه کنیم نه به نداشته هایمان ...»


هدف دوم، ثبت دیده‌ها و شنیده‌ها با دوربین برای جوانان

کارگردان "بی مرز با حجاب" گفت: « در سفرهایم چیزهایی را می دیدم و می شنیدم که بچه های ما نبودند تا ببینند و بشنوند از این رو دوربین به دست گرفتم و ضبطشان کردم، به طوری که می توانم بگویم پروژه " بی مرز، با حجاب" ورژن خارجی " لاک جیغ" است و ما دو – سه دوره فلسفه حجاب را هم از لحاظ عقلی و نقلی و هم از نظر تجربه میدانی، از زبان این مسلمانان یا تازه مسلمانان خارجی بیان کردیم.»


هدف سوم، نفی دمکراسی غربی در مستند "بی‌مرز باحجاب"

وی در ادامه نفی دمکراسی دورغین غرب یکی دیگر از مسائلی دانست که در متن مستند "بی مرز با حجاب" در حال تبیین شدن است و گفت: در کشورهای غربی حقوق بشر زمانی معنا پیدا می کند که که شما بخواهید حجاب را از سر بردارید اما وقتی بخواهید، محجبه باشید کسی از شما حمایت نمی‌کند! در این برنامه‌ها مشخصاً پای مردان خانواده را هم به میان می‌کشیدیم تا آنها هم بگویند چه خون دلی به خاطر سلامت خانواده و همسرشان خوردند.


زندگی برای مسلمانان در غرب زندان است

نیکوروین در ادامه با بیان اینکه اگر انسان بخواهد در خارج از کشور کاملا هویت دینی، ایرانی و اسلامی خود را آنطور که مد نظر خداست رعایت کند، بسیار سخت است، افزود: انصافا زندگی در غرب زندگی نیست؛ زندان است در چنین شرایطی این افراد – مهمانان برنامه بی مرز با حجاب- به هر دلیلی به دنبال زیستی مثل زیست ما هستند و ما باید آن را نشان دهیم.

آنها می‌گویند بارها و بارها تصمیم گرفتیم، بیاییم ایران زندگی کنیم اما نتوانستیم؛ از طرف دیگر جمهوری اسلامی نیاز دارد، سفیرانش در خارج از کشور باشند.


اویس‌های قرن امام روح‌الله و امام خامنه‌ای

کارگردان مستند" بی رمز، باحجاب افزود: جریان سومی که در توسط این طرح مستند در حال شکل گرفتن است، «معرفی دوستداران انقلاب اسلامی است» معرفی کسانی که با نام انقلاب اسلامی، فهمیدن اسلام چیست و به خاطر واژه اسلام در کنار انقلاب مردم ایران، به دنبال شناخت آن رفته اند.برای مثال« فرد آلمانی 35 سال پیش شنیده که در ایران یک انقلاب اسلامی صورت گرفته است و چون به رسانه آلمان اعتماد نداشته است، به بررسی و تحقیق واژه اسلام در انقلاب اسلامی می پردازد و چند ماه بعد مسلمان می‌شود.»

وی ادامه داد: همین فرد در برنامه ما تعریف می کند که چه مشکلاتی بعد از مسلمان شدن با پدر و مادر و همسایه هایش داشته است و چقدر تخطئه شده و از خیلی مسائل محروم بوده است.. وقتی ما این زندگی ها را برای جوان امروز بگوییم با خود فکر خواهد کرد که به عنوان یک مسلمان چه راحت می تواند با اعتقادات مذهبی خود زندگی کند در حالی که مسلمانی دیگر در خارج از مرزها به سختی اعتقادات خود را در زندگی اجتماعی اش جاری می سازد .

این کارگردان صدا و سیما جریان چهارمی که با ساخته شدن "بی مرز، با حجاب" در حال تبیین است را به تصویر کشیدن تأثیرانقلاب اسلامی بر نگرش خارجی های بیرون از مرز دانست و افزود: امام خمینی(ره) اویس های قرن زیادی در خارج از مرزهای ایران دارد، امام خامنه ای هم اویس قرن زیاد دارد، چه بسا که اما خامنه ای به خاطر اینکه جوانان را زیاد مورد خطاب قرار می دهند و تأکید زیادی برای کادرسازی بین جوانان داشته و دارند-مثل نامه ای که به جوانان غربی نوشتند- شناخته شده تر هستند.

این فعال فرهنگی در ادامه با تأکید بر اینکه کار او یک کار فرهنگی است نه سیاسی، افزود: نکته جالب در خصوص مهمانان برنامه ما این بود که برخی از آنان به شدت نسبت به مسائل ریز سیاسی کشور ما توجه نشان می دادند! مثلا قبل از ضبط برنامه می پرسیدند: « فلان جریان سیاسی چه شد، مراقب آقا- رهبری- باشید .. من اصلا فکر نمی کردم آنان در خارج از مرزهای کشور ما اینقدر دقیق باشند!، بالاخره حضور ما اقتضائات فکری و زبانی هم دارد و باید مراقب بود که وحدت داخلی ما در خارج حفظ شود، اما نگاه می کردیم که برخی از آنها از ما جلوتر هستند و این خیلی برای من جالب بود.»


ولایت‌مداری حتی به واسطه یک رویا!

یکی از دوستان خارجی که با همدیگر آشنا شدیم خانواده ای بودند اهل غزه ، مرد خانه بعد از اینکه در زندان های رژیم صهیونیستی زندانی شد، دست بر قضا به مدت چهارسال با مردی الجزایری و شیعه مذهب هم سلولی می شود که همراه خود تفسیرالمیزان داشته است، وی بعد از چهار سال، شیعه و حافظ قرآن و مسلط به تفسیر علامه طباطبایی از بند آزاد می شود و خانواده و اطرافیان را شیعه می کند، همسر این آقای تازه شیعه شده که هنوز اسامی امامان به ترتیب بلد نبوده و اماکن متبرکه ایران را نمی شناخته است، شبی خواب می بیند که دارد جایی به اسم "مشهد" می‌رود.

این خانم خوابش را اینگونه تعریف می کند که در فرودگاه آنجایی که اسمش مشهد بوده وقتی پیاده شدیم، امام خامنه‌ای به استقبال مان آمد در آن حالت که بسیار خوشحال شده بودیم، - به رهبر عالیقدر ایران - گفتیم که ما چقدر دلمان می خواهد به ایران بیاییم اما امام خامنه ای به ما گقتند من آنقدر که به شما در غزه احتیاج دارم در ایران به شما احتیاج ندارم.

در حالی که رهبر انقلاب در رویا به این خانواده نگفته بودند که به ایران نیایند اما همین مسئله باعث شد سالی که آنها به حج مشرف شده بودند وقتی که از بعثه مقام معظم رهبری شرایط ویزای ورقی برایشان جور شد که به ایران بیایند، گفتند: «نه امام خامنه ای گفته نیایید». ولایت‌پذیری را می‌بینید با یک خوابی که اصلاً حجت هم نیست اینگونه برخورد می کنند بسیاری از مهمانان برنامه من مصداق این فرمایش رسول گرامی اسلام‌اند که فرمود: «ما اینها را ائمه‌ای قرار دادیم که به امر ما ملت را هدایت کنند».


مهمانان بی مرز با حجاب، روزی خانم کارگردان

نیکورروین در ادامه گفت وگو در پاسخ به این سؤال که مهمانان برنامه اش را چگونه انتخاب می کرده است، ضمن بیان این نکته که مهمانان من روزی من بودند! اظهار داشت: کسانی که من پیدا می کردم در کشورهایی زندگی می کردند که هیچ لینک ارتباطیی با آنها نداشتم چرا که در فاز اول این پروژه از همکاری رایزنی های فرهنگی برخوردار نبودیم،از این رو دوستانمان در سایر کشورها، لینک ارتباطی ما با مهمانان برنامه می شدند.

این فعال عرصه حجاب و عفاف ادامه داد: اعتقاد دارم که حتماً با کسانی صحبت کنم که تحصیل کرده باشند چرا که می خواهیم زن مسلمان را در جای جای دنیا قوی نشان دهیم، مفهوم این نیست که زن مسلمان کم سواد یا خانه دار ارزشمند نیست، نه! این رسالت برنامه من است که حتماً با فرهنگی‌ها و دانشگاهی‌ها و متخصصین حرف بزنم و صد البته اگر خانه‌دار هم باشد قابل احترام و تصویربرداری است زیرا مهم این است که در وقت بیان دیدگاهش بتواند مخاطب را اغنا سازد.

وی مهمترین مؤلفه‌های مهمانان برنامه‌اش را وجهه خوب آنها در بین دوستان و جامعه دانست و ادامه داد: در ساخت این مستند با هر کسی مصاحبه نمی‌کردم اگر از رفتارش متوجه شدم که در روابط اجتماعی آدم خداترسی نیست یا به همان میزان متوجه می شدم که بین دوستانش نگاه مثبتی نسبت به او وجود ندارد، آن سوژه را رها می‌کردم.


حضور 99 درصدی خانم کارگردان با چادر در کشورهای غربی

کارگردان مستند" بی مرز با حجاب" با بیان اینکه تا کنون به کشورهای آمریکا، اروپا،( سوئد، دانمارک، المان، فرانسه) امارات، تونس، ترکیه و لبنان سفر کرده است، گفت: البته در این سفرها اینطور نبوده که فقط در پایتخت مستقر باشیم، مثلا برای ضبط برنامه یک خانم آلمانی 400 کیلومتر رانندگی می کردیم و سایر مشکلات ما مانند محل اسکان کم هزینه، پیداکردن غذای حلال و ..هم کم نبود.

وی افزود: من مقید بودم حتما با حجاب چادر باشم، واقعا دلم می خواست در آن فضا بازخوردی از چادرم داشته باشم - معنای این حرف من این نیست که در طول این سفرها چادرم را کنار نگذاشتم، شرایط پوشش در هر کشوری متفاوت است - خب البته تحقق این مسئله، مشکلات امنیتی هم به همراه داشت مثلا در فرودگاه ها... ولی من به خاطر اینکه حتما می خواستم جلوی دوربین هم با چادر باشم در این سفرها توفیقی دست داد که تقریبا 99 درصد چادرم سرم باشد حتی در خیلی از مهمانی هایی که دعوت می شدم.


نگاه ملت‌ها به حجاب بد نیست

وی ادامه داد: « شما در برنامه فرانسه -خانم نوره- می بینید که من در خیابان نزدیک برج ایفل در حالی که چادر به سر دارم از جوانان فرانسوی آدرس خیابان شانزلیزه را می گیرم؟ یک نفر از این دختران و پسران دانجشو نگاه خاص یا بدی به حجابم نکرد!در فیلم می گویم که علیرغم تصوری که ما در داخل داریم،نگاه به حجاب در بین ملت ها نگاه بدی نیست و من اینرا ثابت کردم بر خلاف تصور که برخی می روند آنجا و حجاب را کنار می گذارند، نه این خبرها نیست! و شما می توانید در مقاطعی هم، حجاب ملی ات را هم بپوشی.


کارکرد چادر به مشکی بودن آن است

این کارشناس فعال در حوزه حجاب و عفاف افزود: در داخل کشور برخی می‌گویند، رنگ چادر را سرمه ای یا قهوه ای کنیم، جواب من این است: «کار کرد حجاب به رنگ مشکی آن است و اگر قرار باشد یک رنگ دیگری رواج یابد؛ در صورتی کارکرد خود را حفظ می کند که همه در آینده - مثل خانم‌های اصفهانی در قدیم - چادرهای گلدار سر کنند و نُرم جامعه باشد.» چرا که من معتقد هستم نباید چادر را خراب کرد، چادر مشکی هست و باید مشکی بماند، زیرا رنگ مشکی نگاه و توجه نامحرم را از ما دفع می‌کند.


کارکرد برنامه‌های فرهنگی در چهره به چهره بودنشان است

نیکوروین در ادامه این گفت وگو با اشاره به اهمیت کارکردن چهره به چهره در حوزه فرهنگی گفت: برنامه "بی مرز با حجاب" آنقدر به من درس و نگاه جدید داده و کمکم کرده است که اگر یک روزی به من پینشهاد یک مدیریت مهم هم بدهند، می‌گویم ارزش و اجر کار فرهنگی چهره به چهره من پیش خدا بیشتر از مسئولیتی است که در پس آن باید به هزار و یک نفر پاسخ بدهم.

این مستندساز صدا و سیما ضمن اشاره به موفقیت های خود در دوران تدریس‌اش در دانشگاه در حوزه ارتباط گیری چهره به چهره با مخالفان و معاندان افزود: من به عنوان یک فردی که در حوزه عفاف و حجاب فعالیت می کنم گاهی واقعا از حواشی امنیتی که برام بوجود می آورند .بشدت میترسم ! چرا ؟! در حالی که برای اثرگذاری باید چهره به چهره و رو در رو بنشینیم و گفتگو کنیم و برای تأثیرگذاری خوب باید در کنار افراد بنشینی و صحبت کنی با کنترل از راه دور که نمی توان کار کرد. اینها خطای ماست و با این دیدگاه به نظر من اصلا نمی توانیم به وضعیت جامعه سامان بدهیم.


نمی‌خواهم غیرمححبه را محجبه کنم!

کارگردان مستند" بی مرز، با حجاب" در ادامه به بازتاب های مختلف کارش در جامعه اشاره کرد و گفت: این کار هم مثل بقیه کارها مخالفان و موافقان خودش را دارد، مخالفان "بی مرز با حجاب" حتی در بین اهالی رسانه هم پیدا می شوند با این نگاه که در شرایط اقتصادی کنونی چرا نیکوروین با پول بیت المال گردش گری می کند که به نظر من بیشتر جنبه حسادت دارد!

عده‌ای هم به واسطه جریاناتی خاص با نشان دادن صدور انقلاب اسلامی در این کار، داد مخالفت سر داده اند!و تعدادی از متدینین هم هستند که می‌گویند این کار چه لزومی دارد!؟، رفتن به اروپا و آمریکا و ..

جواب من به همه این افراد این است که وقتی جوانان، حرف من و شما را گوش نمی دهند؛ امتحان کنیم، ببنیم که حرف اینها– خارجی ها- را گوش می دهند.

وی تأکید کرد: بارها گفته ام، هدف من از این برنامه این است که بچه های جامعه متدین را از انحراف نجات دهیم، من نمی‌خواهم غیرمححبه را محجبه کنم، من می خواهم محجبه‌ها حجابشان را کنار نگذارند و این کف هدف برنامه من است، اینکه دختران و پسران خانواده متدین به داشته‌های خود رضایت داشته باشند و بگویند این شرف ماست. حالا اگر برنامه ما بر روی یک دختر خانم غیرمحجبه یا بدحجاب هم اثری گذاشت، خب! الحمدالله رب العالمین.


در بی‌مرز باحجاب جهادی کار کردیم/ کار در خارج از کشور عذاب است

این مستندساز صدا و سیما در بخشی از صحبت های خود با اشاره به سختی کار تولید برنامه های مستند در خارج از کشور گفت: کار کردن در خارج از کشور عذاب است؛ تصاویری که الان شما با دو چشم از تلویزیون نگاه می کنید؛ خود من نیز برای اولین بار است که با دو چشم می بیینم ، چون گاهی پشت دوربین بوده‌ام!

کارگردان مستند "بی مرز با حجاب" بخشی از سختی کار در خارج از کشور را در تغییرات ناگهانی و شرایط جوی حاکم بر برخی از کشورهای اورپایی – مانند تغییرات ناگهانی در تابش نور خورشید-، سختی کار هنگام تصویر برداری در فضاهای باز که گاها منجر به تکرار چندین باره یک صحنه می می شد – بیشترین دلیل این کار در شدن عابرین با لباس های نامناسب، طی کردن مسافت های طولانی برای انجام مصاحبه ، پیدا کردن غذای حلال و صرفه جویی کردن در هزینه های خورد و خوراک و اقامتگاه برای تولید بیشتر برشمرد و افزود: انصافاً کار ما یک کار جهادی بوده و تا حالا 57 ضبط داشته ایم که 23 تا پخش شده است و امیدوارم برای ادامه کار بتوانیم یک اسپانسر پیدا کنیم.

نیکوروین تصریح کرد: متعقدم که در مجموع با همه اشکلاتی که به کار وارد هست و من به لحاظ کارگردانی معتقدم که می تواند بهتر از این باشد اما عِدِه و عُدِه ما همین است، فکر می کنم برنامه مخاطب خودش را پیدا کرده و اگر برنامه ادامه پیدا کند ان شاءالله می توانیم یک موج بسیار خوب بین المللی در حوزه حجاب و عفاف داشته.


تلفیق تأثیرگذار تصاویر بدیع و افکار شریف

وی در ادامه با اشاره به یکی از بارخوردهای خوب برنامه اش گفت: یک شب بعد از برنامه خانم سموره از ترکه، پیامی در کانال تلگرامی ام دریافت کردیم از ادبیات ارسال کننده، مشخص بود که اهل دیدن شبکه های ماهواره ای است او دقیقا نوشته بود «خیلی عجیبِ ما تا حالا این فضاهای زیبا و قشنگ و جذاب – سواحل مدیترانه - را در فیلم هایی دیدم که همه‌اش خیانت زوجین به هم، خیانت افراد به هم بوده است و این اولین باری است من صحنه هائی به این قشنگی را می بینم اما در کنارش یک خانم عفیف پاکدامن، دارد از چگونگی تفکرش حرف می زند، پس می شود از این جاذبه‌های طبیعی خدادادی به نفع اسلام و دین استفاده کرد نه اشاعه فحشا»


ترویج سبک زندگی اسلامی در بی‌مرز با حجاب

این فعال حوزه فرهنگی ادامه داد: یکی از اهداف من در این برنامه این است که تعمدا به خانه افراد بروم - مگر اینکه هسمرشان مخالف بوده و یافضای خانه برای فیلم برداری مناسب نبوده است- اصلاً تنوع کار در پروژه "بی مرز با حجاب" و تفاوت آن با کارهای دیگه خارجی این است که خانه تونسی یا ترک ، امریکایی ، سوئدی ، دانمارکی و لبنانی را به تصویر می کشیم تا سبک زندگی آنها را نشان دهیم؛ حتی از آنها می خواهم میز غذا درست کنند تا به مردم خودم نشان دهم که خیلی از اروپایی ها فست فود خور نیستند و مقید هستند غذا درست کنند و دور هم غذا بخورند .

این مستند ساز صدا و سیما افزود: در برخی از خانه ها عکس موبایل فرزندان شان تصویر مقام معظم رهبری است در سوئد بر دیوار خانه ی آقای "ثقلین" و خانم "نیکول" مهمان برنامه ما ، عکس سیدحسن نصرالله قرار داشت وقتی از آنها علت را پرسیدم؟ تعبیر آقای ثقلین این بود: « یک عده می روند پیاده روی اربعین و سعی بین صفا و مروه اربعینی را دارند، سید حسن نصرالله و امام خامنه ای هر روز سعی صفا و مروه دارند. »

به صراحت بگویم ما انقلابمان را اینگونه صادر کردیم و خیلی از این افراد، به مراتب از ما جلوتر هستند.

نیکوروین با بیان اینکه، نکته مهم دیگر که در این برنامه می توان دید این است که شما در هیچ کدام از فیلم ها، اپیزودها و حلقه ها چه تصاویر مهمان ها و چه افراد سطح شهر؛ یک زن را نمی بینید که آرایش داشته باشد! افزود: در نگاه آنها آرایش زیاد برای بانوان موقر نیست.

وی ادامه داد: این مورد را یکی از کارگردانان زن خارجی که در همین سفرها با او آشنا شده و چند روزی مهمان من در ایران بود بعد از دیدن فیلم محمدرسول الله در سینما کورش تهران به من گفت! «شاید ناراحت شوی ولی فقط زنان بدکاره و یا بسیار پیر در روپا اینگونه آرایش می کنند...» البته رسالت من از آن زمان این بود که برایش تبیین کنم کسانی که تو اینگونه ازشان تعبیر کردی، شب قدر قرآن برسرشان می گیرند و خیلی هاشان نماز هم می خوانند ...متاسفانه اینجا فرهنگ پوشش و آرایش اینطور تغییر کرده است.


چرا بی‌مرز با حجاب ؟

وی در پایان این گفت و گو در خصوص وجه تسمیه مستندش گفت: اسم اولیه‌ای که مد نظرم "حریر عفاف" بود چرا که قبلاً دو برنامه بنام "حریر عفاف"در آمریکا ساخته بودم و می خواستم این کار ادامه آن باشد، زمانی که برنامه با حضور خانم "دکتر جلالی" مدیر سابق گروه خانواده و فرهنگ کلید خورد به ایشان گفتم که می خواهم برنامه اسم بین‌المللی داشته باشد، ایشان پیشنهاد داد، بگذار "بی‌مرز ، با حجاب" با این تفکر که مرزها افراد محجبه ای را که در خارج کشور هستند از ما جدا نمی کنند.

گفت و گو از منیره غلامی توکلی

منبع:سایت سازمان بسیج مستضعفین

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بانک فیلم

نرم افزارهای مذهبی موبایل

تصاویربرگزیده

سبک زندگی اسلامی (لطفا برای نمایش تصاویرباکیفیت برروی تصویرموردنظرکلیک کرده وتصویررا در رایانه تان ذخیره کنید)

شبکه های اجتماعی