نرم افزارهای برگزیده

احیاگر معروف

سرباز کوچک ولایت ،آمرمعروف وناهی منکر

سایت های ویژه کودک ونوجوان

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

آخرين نظرات

پيوندها

سرداران دفاع مقدس

پیوندهای تصویری

bayanbox.ir bayanbox.ir bayanbox.ir

تبلیغات سایت

آرشیو سایت
۱

چگونه با پوشش خود با دیگران ارتباط برقرار کنیم؟

حجاب

چگونه با پوشش خود با دیگران ارتباط برقرار کنیم؟

چگونه با پوشش خود با دیگران ارتباط برقرار کنیم؟

ویل دورانت نویسنده غربی، هفتاد سال پیش در کتاب “لذات فلسفه” اشاره می کند که من نگران روزی هستم که در اثر برهنگی و فقدان پوشش زنان، جامعه به وضعیت بدی برسد که سلامت اجتماعی و روانی مردم در معرض خطر قرار گیرد.
در زیر بخشی از سخنان دکتر فرح بخش، روانشناس و استاد دانشگاه را در خصوص ارتباط حجاب با سلامت روانی فرد مرور می کنیم:

با پوشش خود با دیگران ارتباط برقرار کنیم

سبک لباس پوشیدن در روان شناسی، ابزاری برای ارتباط برقرار کردن است. با نوع لباس حالات درونی خودمان را توضیح می دهیم. از دید روانشناسان، هر جامعه ای یک هنجار در لباس پوشیدن دارد. افرادی که در سبک لباس پوشیدن افراطی عمل می کنند و از هنجار های جامعه فاصله می گیرند، قطعا دارای اختلالات روانی هستند. کسی که با انتخاب سبک موی خاص، آرایش غلیظ و پوشیدن لباسی که قسمت های مختلف بدن را در معرض دید دیگران قرار می دهد؛ انگیزه جلب توجه دارد، از نظر ساختار روانی دارای اختلالاتی است. کسی که لباسش خیلی متفاوت و هنجار شکن باشد، از هنجارها و قوانین اجتماعی می گریزد که نشان از درون ناآرام او دارد زیرا نتوانسته با شرایط خودش را وفق بدهد.

حجاب هنجاری تاریخی است

در جامعه ی اسلامی ما حجاب به غیر از اسلامی بودنش یک هنجار تاریخی است. در تخت جمشید عکس های روی دیوار همه پوشیده اند و حجاب جزئی از فرهنگ ما ایرانی ها بوده است. مردم به خاطر اعتقاداتشان از قدیم آن را رعایت می کردند. کسی که در جامعه ما پوشش خودش را رها می کند و بی توجهی می کند، در درون خود یک تمایل به هنجار شکنی دارد. یا حالت روحی و روانی درون خودش وجود دارد یا آدمی است که هنجارهای اجتماعی را خوب یاد نگرفته است. یک فرد خارجی که بلند می شود و به کشور ما می آید در حالی که اعتقادی به حجاب ندارد ولی قانون این کشور را رعایت می کند؛ اعتقاد دارد که رعایت این هنجار ، هم نشانه سلامت خودش و هم نشانه استواری شخصی خودش است و آن را نشانه ضعف خودش و توهین به خودش نمی داند؛ می گوید مردم اعتقادشان این است.
اما کسی که از درون یک جامعه می آید و خلاف هنجار آن جامعه عمل می کند، در واقع یا تمایل به هنجارشکنی دارد یا فردی است که هنوز آن هنجار را یاد نگرفته است و یا به او آموزش داده اند اما شخصیت لجبازی دارد که از این طریق می خواهد ابراز وجود کند.

منبع: دکتر فرح بخش، روانشناس و استاد دانشگاه، با حجاب می خواهند دیگران آن ها رابپذیرند، ۱۳۹۳/۰۴/۲۳

برچسب ها حجاب

نظرات (۱)

  1. سلام .خداقوت

    باتشکر . این مطلب در سایت گلستان بلاگ منتشر شد.

     http://golestanblog.ir/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D9%BE%D9%88%D8%B4%D8%B4-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D8%A8%D8%B1%D9%82%D8%B1/

    منتظر مطالب بعدی شما هستیم

    یاعلی. التماس دعا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بانک فیلم

نرم افزارهای مذهبی موبایل

تصاویربرگزیده

سبک زندگی اسلامی (لطفا برای نمایش تصاویرباکیفیت برروی تصویرموردنظرکلیک کرده وتصویررا در رایانه تان ذخیره کنید)