نرم افزارهای برگزیده

احیاگر معروف

سرباز کوچک ولایت ،آمرمعروف وناهی منکر

سایت های ویژه کودک ونوجوان

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

آخرين نظرات

پيوندها

سرداران دفاع مقدس

پیوندهای تصویری

bayanbox.ir bayanbox.ir bayanbox.ir

تبلیغات سایت

آرشیو سایت
۱

دل باید پاک باشد و یا آقایان به خودشان سختی بدهند و نگاه نکنند

قرآن وحدیث حجاب سبک زندگی اسلامی زندگی درمکتب اهل بیت ع تربیت ازدیدگاه اسلام

دل باید پاک باشد و یا آقایان به خودشان سختی بدهند و نگاه نکنند

دل باید پاک باشد و یا آقایان به خودشان سختی بدهند و نگاه نکنند

پیامبر اکرم(ص) از بعضی از بانوانی که عذاب سختی در انتظار آن ها است گله داشتند. که شاید آن ها حجاب را به عنوان پوشش رعایت می کنند اما از نظر روابط با نامحرم بد عمل می کنند و دقت در مسائل عفاف و حیا را نشان نمی دهند با لباس های بدن نما، نازک اندام نما، تنگ، چسبان اندامی آن چیزی که امروزه اسمش را می گذاریم لباس شهرت تبرج چیزی که آن ها نمود کند و شاخص کند و جلب توجه کنند نزد نامحرم مانند نوع روسری و شال ها و نحوه ی پوشش ها و بستن موی سر. این ها را پیامبر اکرم آن روز نام بردند. فکر می کنیم مگر چنین چیزی آن زمان ممکن است؟ بله این ها چیزهایی بوده که در آینده نمو پیدا می کرده است.خلاصه هر نوع رفتاری که اسلام آن ها را قبول ندارد اما متاسفانه بانوان به آن ها ورود پیدا کرده اند. این ها حتی در سخن گفتن با نامحرم مسائل اسلامی را رعایت نمی کنند. با خضوع و فروتنی با نامحرم صحبت می کنند و از حرف اضافی خودداری نمی کنند. این ها همه پیام هایی که اسلام برای ما داشته و مستور غیر محجبه می گویند که پیامبر فرمودند عذابی سخت و دردناک در پی آن ها است.

عفت یک حالتی درونی است

البته عفت یک حالتی درونی است. حال است و ملکه نیست که برای پیوست و ثباتش از خدا یکسره باید طلب کرد و دعا کرد و اولین چیزی که برای دخترهایمان می خواهیم باید عفاف باشد و باید دعا کرد. عفاف هم فقط مخصوص بانوان نیست. عفت حالتی درونی و مربوط به نفس است. جنسیت ندارد و زن و مرد در داشتن عفاف فرقی ندارند و فرازمانی و فرامکانی است و هر لحظه و هر زمان عفت برای جنس زن و مرد ضروری است. چون نفس انسان جنسیت بر نمی دارد و خدا در آیات قرآن به زنان و مردان دستور حفظ عفت را داده است. آیه ۳۰ سوره نور اشاره به عفت در مردان می کند و آیه ۳۹ سوره نور اشاره به عفت زنان دارد. می گوید نگاه هایتان را فرو کشید و از مقدار دیدنتان بکاهید. چشم به نامحرم ندوزید. که هم به زن و هم به مرد توصیه می کنند. در آیه امر و نهی ها را اشاره می کنیم نتیجه می گیریم عفاف فقط به پوشاندن سر و بدن نیست. حرکات و زیور آلات اینها را نشان نامحرم ندادن. جلوه گری در حضور نامحرم نکردن اینها مصادیق حجاب است که خداوند در سوره نور آیه ۳۱ دوبار به بعضی کلمات اشاره دارند. که زن زینتش نباید ظاهر شود نه زینت ظاهری و نه نگاه و حرکات و اندامش نباید در حضور نامحرم نمایان شود. و زیور آلات اعم از آرایش و انگشتر و دستبند. خداوند می فرمایند در راه رفتن هم جنس زن باید مواظب باشد که با پاش جلب توجه نامحرم نشود و با گفتارش کنترل شده صحبت کند. وقتی حضرت زهرا می خواستند صحبت کنند از ابزاری استفاده می کردند و گاهی سنگ ریزه زیر زبان نگاه می داشتند تا صدا تغییر کند و به نحوی که پیش محرمان صحبت می کنند پیش نامحرمان نکنند.
وقتی حضرت زینب (ص) دارند سخنرانی می کنند می گویند انگار از گلوی امیرالمومنین این صدا در می آید. آن ها الماسی ترین زن دنیا بودند ولی صدا در نزد دشمن رسا می شود که حتی می گویند این شخص متکبر کیست؟
بنابراین خضوع در گفتار نداشته باشند و حرف اضافه با نامحرم نزنند. خداوند متعال می فرمایند پنج کلمه با نامحرم زده شود. درجامعه می شود رعایت کرد و هر چقدر به این کمه نزدیک شود بهتر است و ارتباطات به حداقل رسانده شود و فقط در مواقع ضرورت با نامحرم صحبت کنیم.



دل باید پاک باشد و یا آقایان به خودشان سختی بدهند و نگاه نکنند

۱- اولا: دوستان و بانوان ما بدانند حجاب خودش یک نوع عقلانیت است و در روایات داریم که کسی که عاقل است عفاف پیشه می کند. خود نگه داری در برابر خطر ها و آفت ها یک عقلانیت ضروری است. اگر کسی این کارها را بکند پیامبر می فرمایند: کسی که حجاب و عفاف و رعایت می کند عاقل است.
در بعضی روایات داریم که مجاهد شهیدی که در جبهه شهید شده اجرش بیشتر از کسی نیست که تلاش کرده عفیف باشد.
ثانیا: اگر طلافروشی شب به منزل می رود می گوید من وظیفه ندارم که قفل کنم. آیا عقلانی نیست که خانم هایی که پوشش حجاب آفرین را ندارند چطور انتظار ندارند طلایشان در معرض دستبرد و دزدی نباشد و در معرض چشم چرانان باشد و اتفاقی هم نیافتد.
ما در فرهنگ اسلامی هر کسی وظیفه خود را دارد خانم ها وظیفه حفظ حجاب دارند و آقایان هم وظیفه حفظ نگاه دارند. انجام وظیفه برای هر طرف به معنی سلب مسئولیت برای طرف مقابل نیست. اسلام خواسته ما برای دیگران تکلیف تعیین نکنیم و چقدر خوب می شد در جامعه هر کس به تکلیف خودش عمل می کرد.
اگر دوستان اهل تکلیف باشند و نه تشخیص خیلی از امورات زندگیشان حل می شود. قرآن می فرمایند: آیا شما خودتان را فراموش کردید و سراغ دیگران می روید؟ اول به وظیفه خودتان عمل کنید و بعد برای دیگران تکلیف روشن کنید.
۲- جواب دیگر رفتاری است که از الگوی خود حضرت صدیقه دیدیم. ایشان با وجود آن مرد نابینایی که در منزلشان آمده بودند و این مرد به واقع نمی دیدند اما حضرت حجابشان را رعایت می کنند. حجاب و پوشش کامل در حضور این مرد ظاهر می شوند.

دختران کوچک را الگو خود قرار دهیم

ما یک بار دختر خانم کوچکی را دیدیم که جلوی آینه رفته و مقنعه و مانتو را پوشیده و موها را از زیر مقنعه بیرون ریخته است. بچه ای که اهل حجاب و عفاف و رعایت بود. این دختر کوچک جلوی آینه از خودش می پرسید خوب است این مو ها را بیرون ریختم. دوباره جواب خودش را می داد که نه خوب نیست. دوباره موهایش را یک طرف دیگر می ریخت و می پرسید خوب شد و دوباره می گفت نه. از او سوال پرسیدم که جریان خوب است و خوب نیست چیست و برای چیه؟ می گفت دارم فکر می کنم جامعه ایی را که مردی در آن نباشد. اگر امروز مدرسه می روم این شکلی برای من خوب است. دوباره خودش می گفت قشنگ نیست.
خیلی بد است که یک بچه کوچک به این جا رسیده باشد و اما بانوان عزیز ما به این نکته نرسیده باشند. گرچه شاید بی حجابی و بدحجابی جذابیت بیاورد. ولی محبوب نمی کند. و آن بچه به این نتیجه رسید که محبوبیت نمی آورد. بچه به این نتیجه رسید که قبل از اینکه تکلیف از جانب خدا باشد وظیفه و هدیه است و به صلاح ما بوده است.
ما ایرانی ها می گوییم رد احسان بد است. کسی که برای آدم هدیه ایی بیاورد و آدم نگیرد خیلی بد است. و این بچه به این رسیده که اگر حجاب را رعایت نکند رد احسان برای ارباب کریم اش کرده است.
۳- یک جواب دیگر این است که حفظ حجاب راحت تر از حفظ نگاه است. یک خانم می تواند با پوشش مناسب و حفظ حجاب در جامعه نقش پررنگ داشته باشد اما یک آقا نمی تواند با چشم بسته در جامعه حضور داشته باشد و از خود فعالیت نشان دهد. این غیر ممکن است.
اگر سرقت و دزدی و اخلال نظم در نظم عمومی جامعه جرم است و ما افرادی که در نظم عمومی جامعه سرقت و دزدی می کنند مجرم محسوب می کنیم و وظیفه نیرو انتظامی می دانیم که از آن ها جلوگیری کند. آن هایی که در امنیت و آرامش روانی تاثیر داشتند مجرم هستند پس اگر کسی بخواهد امنیت و آرامش روانی آقایان را به مخاطره بندازد مجرم است. بویژه جوان های پسر راحت در معرض آسیب جوان های خانم ما قرار می گیرند. لذا اگر این حرکت نامناسب و مفسده انگیز از جانب خانم ها باشد قطعا اخلال در نظم و امنیت روانی جامعه بویژه آقایان است و کسی حق این کار را ندارد.
فضای سالم و ایمن از گناه می تواند زمینه رشد معنوی افراد را ایجاد کند. همین طور که یک دانشجو و دانش آموز بخواهد رتبه اول را در مدرسه داشته باشد باید روحش در نهایت امنیت و آرامش باشد و اگر کسی امنیت را بهم بزند این مخاطره برانگیز است و نمی تواند ممتاز باشد. و بی حجابی خانم ها هم برای کل جامعه و هم برای آقایان سد معبر است. نهایت سفارش قرآن کریم را بگوییم که وقتی سفارش کردند به حفظ عفت نگاه و گفتند حفظ عفت برای هر دو قشر پسندیده است. هم جنس خانم باید وظیفه خود را انجام دهد و هم آقایان.
یک دختر خانمی گفت وقتی طلای قیمتی برلیان یا کریستال را پشت شیشه مغازه می گذارند یعنی این که جذابیت دارد و بیاید نگاه کنید و لذت ببرید و بخرید. اگر پشت ویترین هم بنویسید لطفا نگاه نکنید این اثرگذار نیست چون رهگذران نگاه می کنند و می نویسند و بعد خریداری می کنند. هر چقدر هم تلاش کنم که آقایان نگاه نکنند و بگوییم نگاه نکنند شما آمدید و عرضه کردید برای دیدن و این شاید خیلی عقلانی نباشد و حتی دیدن آن ها با این قیافه حتی برای خانم ها هم جذابیت دارد و خدایی نکرده ممکن است یک جوانی آخر و عاقبت یک دختر را به باد بدهد.

ملائک سه جا به بشر خنده تمسخر آمیز می کنند

حفظ عفت و حجاب را داشته باشید تا دیر نشده است. یک وقتی ممکن است آدم اقدام کند اما دیر شده باشد. یک روایت است که ملائک سه جا به بشر خنده تمسخر آمیز می کنند.
*یکی آن جایی که خانمی در طول عمرش با بدحجابی کامل ظاهر شده ولی وقتی لحظه مرگ فرامی رسد و کفن می کنند(کفن سه تیکه است بالایی و پایینی و سرتاسری به قدری باید از بدن میت بزرگتر باشد که بشود بالا و پایینش را بست) اینجا ملائک بالا سر او می خندند که عمری بی حجاب بودی و حالا که داری می ری خودت رو پوشش کامل می کنی؟
*یکی دیگر اینکه که بنده سر سفره(سجاده) نمازش نشسته و نماز می خواند و بلافاصله بعد از نماز می رود. بعد از نماز لحظه استجابت دعا است و راز و نیاز است. حیف است که بعدش بلند شویم و ترک کنیم. اینجاست که ملائک می خندند.
*جای دیگر که ملائک می خندند انجایست که مردم عزیز خدا را بخواهند ذلیلش کنند و ذلیل خدا را بخواهند عزیز کنند. عزت دست خداست. هیچکس نمی تواند محبوبیت طرف را از بین ببرد به غیر از خدا.
هر چقدر حجاب و حیا داشته باشیم مثل کسی است که درد دارد و درمان اش را دارد اما درمان نمی کند شایسته ملامت است. کسی که استفاده نکند شایسته ملامت است. کسی که در مقابل همسرش خدا بالاترین لذت ها را امر کرده که تقدیم همسر کنیم حجاب و عفاف جایی ندارد. قدر این نعمت را خانم ها بدانند و از این ثروت بهترین مراقبت را داشته باشند تا از آسیب هایی که خودشان و همسرشان را تهدید می کند نجات پیدا کنند. وقتی کنار هم قرار می گیرند باید خالص نعمت ها را در اختیار هم قرار دهند تا از آسیب ها در امان باشند و شجره طیبه که همیشه بهار باشد را داشته باشند.

آیا عفت مصادیق دیگری دارد که مجموعه کاملی را تشکیل دهد؟

حجاب گوش
حجاب گوش و چشم خیلی خوب است. خیلی چیزها را باید ببینی وخیلی چیزها را نبینی. جلوی نادیدنی ها را با پرده حجاب و عفاف بپوشانید. جلوی ناشنیدنی و ناگفتنی ها را بپوشانی. یک بار یک نفر خدمت رسول الله می آید. سوال می کند در بهشت غنا و موسیقی هم است. آقا می فرمایند بله در بهشت درخت بسیار زیبایی وجود دارد که برگ هاش زیبا تر از خودش است و وقتی خداوند نسیمی را می فرستد این تکان خوردن برگ های این درخت به قدری صدایش شنیدنی و زیبا است. همین طور که آقا داشتند تعریف می کردند. این بنده خدا می گوید: آقا جان این برای کیست؟ آقا می فرمایند این برای کسی است که گوشش در دنیا به موسیقی آلوده نشده باشد. بلای خانمان سوز که امروزه مخصوصا جوان ها را گرفتار کرده. صدای حضرت نبی، داوود پیغمبر انقدر قشنگ است که کسی که در این دنیا موسیقی گوش کرده باشد صدای او را نمی شنود. خیلی زیبایی در عالم آخرت وجود دارد که وقتی کسی این دنیا خودش را محروم کند آن دنیا دلش می سوزد. در روایت داریم خانه ای که در آن موسیقی باشد ملائک رفت و آمد نمی کنند و دعا مستجاب نمی شود. بعضی از جوان ها می گویند موسیقی حال خوش به ما می دهد. این حجاب گوش است و باید مواظب باشیم گوش ما حجاب داشته باشد. یک مثال بزنیم ما دو مدل خنده داریم. خنده صادق و کاذب داریم. خنده صادق طنز لطیف است که وقتی آدم می شنود دوست دارد از اعماق وجود بخندد. خنده کاذب قلقلک است. آدم در بدترین شرایط هم باشد یک نفر پای آدم را قلقلک بدهد آدم خنده اش میگیرد. موسیقی مانند قلقلک است. موسیقی حال خوش دادنش این قلقلک کاذب است. قدیم وقتی اسم رادیو معارف را می شنیدیم رادیو بدون موسیقی می گفتند و خیلی خوشایند بود.

حجاب در گفتار
یکی دیگر از مصادیق حجاب و عفاف در گفتار و کلام است. چیزی که رواج دارد مخصوصا بین بانوان صحبت ها و مکالمات حضوری و تلفنی بیش از حد بین عزیزان است. اگر عزیزان به این نکته توجه داشته باشند که صحبت زیاد سلامت روانی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. گفت و گوهای بی هدف هم تسلط ما بر حرف زدن را کاهش می دهد و هم زمینه را برای گناه های بعدی مانند غیبت و تهمت و غیره باز می کند. صحبت های غیرضروری و مکرر، انسان اگر هر حرفی که می خواهد بزند خودش را عادت بدهد که قبلش فکر کند که آیا گفتن این ضرورتی دارد. صحبت های غیرضروری و مکرری که از ما شنیده می شود شخصیتی بدون برنامه به دیگران معرفی می کند. بعضی از عزیزان اوقات خالی و فراغتشان را با تلفن زدن پر می کنند؛ با دم در خانه همسایه رفتن پر می کنند. متاسفانه این ها در واقع قبل از اینکه ضرر به آن دوست و همسایه ما بزند؛ ما را به عنوان شخصی بدون هدف و برنامه معرفی کرده است. در رشد فرزندان ما تاثیر نامطلوب دارد. افشا اسرار زندگی را به دنبال دارد. اطلاعاتی که فعلا زمینه و وقت گفتن آن نبوده در این صحبت های غیرضروری فاش می شود. و برای خانه و خانواده و همسر و فرزندان فرد دچار مشکل می کند. بنابراین عزیزان طوری برنامه ریزی کنند که سنجیده صحبت کنند و هر حرفی را نزنند و از هر وقتی برای صحبت کردن استفاده نکنند. در صحبت با فرزندانشان این نکته را بگویند که عزیزم من نمی خواهم تو بهترین باشی. می خواهم تو در جامعه سر افراز و خوب و خوشبخت باشی. مدرسه که می روی می خواهم نمره خوب بگیری. خوشبختی تو جایی است که خودت را با دیگران مقایسه نکنی. از خدا نخواهیم خوشبخت ترین باشیم بخواهیم آن چیزی که رضای خداست در زندگی های ما پیاده بشود. شاید دلیل افسردگی و همیشه ناراضی بودن از خود و خانواده های نسل امروز یکیش حاصل اندیشیدن به ترین های بهترین باشد. اگر خوشنودی خدا را بخواهیم خود به خود متمایل می شویم به سمتی که ترین ها را دارد. آرامش در زندگی بهترین نعمت خداست. برخی ها در همسر خوب و زندگی و ماشین خوب می دانند. اما اینها زود گذر است. آنچه در گفتارمان باید رعایت کنیم و آرامش می خواهیم خدا خودش مصادیق اش را آماده کرده. آرامش واقعی در ذکر خدااست. وجود ائمه را در گفتار و ذکرهایمان قرار دهیم. یا فاطمه، یا فاطمه اغیثینی بسیاری از گرفتاری ها را حل می کند. ذکر اعظم خدا امروزه یاد و ذکر حضرت ولیعصر است. که اگر به یادش باشیم آرامش واقعی برای خودمان کسب کردیم.
عفاف و حجاب در رفتارها و خوابیدن ها. یک بار یکی خدمت آیه الله بهجت رسید می گفت آقاجان مشکل و خیلی از گرفتاری هام در زندگی حل نمی شود. آقا فرمودند یکی موقع نماز اذان و اقامه ات را بلند بگو. بلند گفتن اذان و اقامه و ذکر ائمه بسیاری از مشکلات را حل می کند. حتی موقع خوابیدن امر شدیم اگر حجاب و عفاف خوابیدن را رعایت کنیم و عفت در خوابیدن این است که با وضو بخوابیم و دعاهای قبل ازخواب را بخوانیم. یکی از چیزهایی که اتاق فرزندان ما را زینت می دهد آیاتی است که قبل از خواب بخوانند. و خودشان را به خدا و اهل بیت بسپارند. عزیزانی که می گویند ما معجزه ندیدم و دوست داریم ببینیم یکی از معجزات خداوند متعال آیه آخر سوره کهف است که پیامبر فرمودند اگر از قرآن مجید هیچ آیه ایی نازل نمی شد الا آیه آخر سوره کهف این کافی بود. بخوانند و خودشان را بسپارند که برای نماز صبح یا امورات دیگر هر ساعتی بخواهند بیدار می شوند.
از یکی از عرفا نقل شده اگر سحر همین طور که خواب بودی یک لحظه در رخت خواب بیدار شدی و یا خواستی از این پهلو به آن پهلو شوی دیدی سحر است. اگر مکه و کربلا و زندگی خوب می خواهید قبل اذان صبح بیدار باشید. هر چی بخواهید خدا بهتان می دهد. یک لحظه بیدار شوید و دست به آسمان یک دعای کوچک بکنید و یا شکر خدا را بکنید.

منبع: سرکارخانم خدابخشی، بیان مصداق هایی از حجاب و عفاف در خانواده

نظرات (۱)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بانک فیلم

نرم افزارهای مذهبی موبایل

تصاویربرگزیده

سبک زندگی اسلامی (لطفا برای نمایش تصاویرباکیفیت برروی تصویرموردنظرکلیک کرده وتصویررا در رایانه تان ذخیره کنید)