نرم افزارهای برگزیده

احیاگر معروف

سرباز کوچک ولایت ،آمرمعروف وناهی منکر

سایت های ویژه کودک ونوجوان

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

آخرين نظرات

پيوندها

سرداران دفاع مقدس

پیوندهای تصویری

bayanbox.ir bayanbox.ir bayanbox.ir

تبلیغات سایت

آرشیو سایت
۰

چگونه در محیط کاری مختلط، کارمند محجوبی باشیم؟

حجاب سبک زندگی اسلامی

چگونه در محیط کاری مختلط، کارمند محجوبی باشیم؟

چگونه در محیط کاری مختلط، کارمند محجوبی باشیم؟

«دیپلمم را گرفته بودم که یکی از معلم های دبیرستانم، کاری را در شرکت همسرش به من پیشنهاد داد، علی رغم نیاز مالی که داشتم، حاضر نبودم در هر محیطی و با هر شرایطی مشغول کار شوم. اعتقادات و تفکراتی که داشتم مانع از پذیرش شغل هایی می شد که با آقایان در ارتباط بود تا اینکه گفتگویی با یک کارشناس دینی درباه آشنایی با نحوه صحیح حضور در محیط های اداری داشتم و علاوه بر اینکه توانستم اعتقادات و سبک زندگی دینی خود را حفظ کنم، نیازهای مالی ام را نیز برطرف کردم.»

اشتغال در زمان حال یکی از ضروریات زندگی بسیاری از بانوان شده است. در این بین بانویی که حجاب را به عنوان پوشش اجتماعی خود انتخاب کرده است، این حجاب در تمام حوزه های زندگی او تاثیرگذار خواهد بود. یکی از این حوزه ها محیط کاری فرد است. در این مقاله سعی بر این است تا با ارائه راهکارهایی عملی برای ارتباط با همکاران آقا در محیط های کاری، به یک بانوی مسلمان کمک شود تا هم بتواند در اجتماع نقش مؤثری ایفا نماید و هم اینکه به اصول دینی خود پایبند باشد.

۱- یک بانوی کارمند باید رفتاری محجوبانه داشته باشد.

در وهله ی اول می توان گفت مهم ترین عامل برای یک بانوی مقید و با ایمان که بخواهد حریم خود را حفظ کند، داشتن رفتاری محجوبانه توسط خود اوست. شکل گیری روابط سالم در محیط کاری در بین همکاران آقا و خانم، بیشتر توسط خود بانوان مدیریت خواهد شد و این امری است که همه ی عقلا به آن اذعان دارند. هرجا که زنان حریم خود را در رفتار و پوشش آزاد گذاشته اند، سوء استفاده کنندگان بدون هیچ مانعی به حریم آن ها راه یافته اند.
بنابراین یک بانوی مسلمان باید مراقب تمام مراتب رفتاری خود باشد. نشستن او باید همراه با حجب و حیا باشد و طرز راه رفتن و انجام کارهای اجرایی او باید به دور از طنازی و عشوه گری باشد. مراقبت از عدم برخورد فیزیکی وظیفه بزرگی بر بانوست تا هنگام رد و بدل کردن وسایل یا موراد مشابه از حداقل برخورد فیزیکی با نامحرمان جلوگیری کند.

۲- در ارتباط های کلامی خود پروا داشته باشید.

صحبت کردن با آقایان جزو امور اجتناب ناپذیر محیط های کاری است اما این ضرورت گاهی چنان مورد بی مبالاتی قرار می گیرد که بعد از مدتی این گپ و گفت برایشان عادی می شود و مرز حلال و حرام را فراموش می کنند.
سعی کنید در تمام مکالمات خود کاملاً رسمی و کوتاه صحبت کنید و در حد ضرورت از کلمات بهره ببرید. برای مثال به جای سلام از “سلام علیکم” استفاده کنید. جمله بندی شما در مکالمه و یا پیامک، کامل و رسمی باشد و شوخی و مزاح کاملاً از مکالمات حذف شود. نحوه سخن گفتن نیز باید جدی و رسمی و به دور از نازک گویی و خنده رویی باشد.

۳- پوشش هایی مناسب با وقار یک بانوی کارمند برگزینید.

با وجود انواع مانتوها در مدل ها و رنگ های مختلف، برای یک بانوی با سلیقه که اهل تنوع باشد، بسیار سخت خواهد بود که دائماً در محیط کار از مدل های ساده و اداری استفاده کند. اما شایسته است بانوی مسلمان این میل درونی خود را در محیط خانه در بین محارم ارضا نماید و در محیط کاری و علمی این میل خود را کنترل نماید تا علاوه بر اینکه خود را از نگاه های مزاحم در امان نگه می دارد بتواند تأثیر مثبتی در اطراف خود نیز داشته باشد.
از ملزومات پوشش مناسب در محیط اداری، استفاده از مقنعه های بلند و مانتوهای گشاد و بلند است که کمتر جلب توجه می کند. رعایت همه این موارد برای فردی که نظر خداوند مهربان برایش ارجح است، سخت نخواهد بود.

۴- با چادر می توانید حریم ویژه ای داشته باشید.

شاید داشتن چادر در محیط هایی که کارمندان آقا حضور دارند به نظر سخت باشد و خوب نگه داشتن آن برای بسیاری از افراد کلافه کنندهاست، اما امروزه با وجود انواع مدل های چادرهایی که تولید می شود این موانع برطرف شده و حفظ حجاب کامل برای بسیاری از بانوان راحت تر شده است.
اگر تاکنون چادر را در محیط کاری امتحان نکرده اید، از این پس می توانید به این پوشش فکر کنید زیرا داشتن حجاب چادر تؤام با رفتار محجوبانه یک بانو، حریمی ویژه و زیبا را برای او به وجود خواهد آورد؛ حریمی که در وهله اول برای خود او آرامش بیشتری را فراهم خواهد کرد.

۵- استفاده از آرایش و زیورآلات در محل کار مناسب نیست.

برای یک بانوی مسلمان و عفیف شایسته است که جلوه زیبایی های خود را برای حریم خصوصی خود نگه دارد، به ویژه در محیط کاری و رسمی مراقب جلوه های زنانه خود باشد. برای استفاده از زیور آلات و لوازم آرایش در چنین محیط هایی می توانید با مراجعه به مرجع خود حد شرعی آن را استخراج کرده و به کار ببرید.
در استفاده از عطر و ادکلن نیز دین اسلام دستورات ویژه ای دارد که می بایست یک مسلمان با اطلاع از آن ها نسبت به استفاده از انواع عطر و ادکلن اقدام نماید. آنچه از نظر عقلی بدیهی به نظر می رسد این است که با وجود ادکلن هایی که بر مبنای تحریک قوای جنسی ساخته می شوند، باید در استفاده از عطر ها و ادکلن ها بسیار دقت نمایید. لازم به ذکر است برای بانوانی که ارتباط مداوم با همکاران آقا دارند استفاده از هیچ بوی خوشی شایسته نخواهد بود.

۶- به همکاران خود کوتاه و منقطع نگاه کنید.

نگاه به نامحرم از خطرناک ترین راه های نفوذ شیطان در انسان و شروع بسیاری از روابط ناسالم در بین زنان و مردان است. در روایات دین اسلام و نیز در ادیان دیگر به دفعات در این زمینه دستوراتی وجود دارد.
لازم به ذکر است کنترل نگاه به معنی اصلا نگاه نکردن نیست، بلکه طبق آیه قرآن کریم (آیه ۳۰ و ۳۱ سوره نور) به معنی کوتاه کردن نگاه است. بسیار بدیهی است که در روابط اجتماعی نگاه مردان و زنان به یکدیگر بیفتد اما مهم این است که نگاه دوم را کوتاه نماییم.
متأسفانه در شرایط کنونی جامعه، افرادی که نگاه خود را بیشتر کنترل می کنند، به متحجر بودن متهم می شوند. اما هیچ چیز مهم تر از آرامش درونی افراد نیست و حقیقت این است که خداوند عالم آرامش زن و مرد را در کنترل نگاه و رعایت حریم محرم و نامحرم قرار داده است و هیچ عامل دیگری جایگزین آن نخواهد بود. لذا مدیریت نگاه در ابتدا شاید سخت به نظر بیاید ولی پس از تمرین و تبدیل شدن به یک عادت، امری بسیار سهل و البته بسیار آرامش بخش برای بانوی مسلمان خواهد بود.

۷- در ارتباطات مجازی، شما همچنان نامحرم هستید!

در بسیاری از محیط های اداری افراد از طریق برنامه ها و شبکه های مجازی با هم در ارتباط هستند و بخشی از هماهنگی ها در این فضاها اتفاق می افتد که شاید اجتناب ناپذیر باشد. سعی کنید در فضای مجازی هم مانند فضای حقیقی شئونات و حد و مرزها را رعایت کنید. به شدت از حضور و فعالیت بیش از اندازه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی خودداری کرده و از خط قرمزها عبور نکنید. آسیب هایی که در این فضاها متوجه افراد و خانواده ها شده است، قابل کتمان نیست.


در این مقاله به طور اجمال به برخی از حد و مرزهای یک بانو در محیط کار اشاره شد که هر بانوی با ایمان و مقیدی با تمرکز بیشتر بر رفتارهای خود راه کارهای دیگری نیز خواهد یافت. لازم به ذکر است که موفقیت در این امور فقط با استعانت از خداوند متعال و توسل به اهل بیت علیهم السلام و جدیت در عمل به آموزه های دینی امکان پذیر خواهد بود.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بانک فیلم

نرم افزارهای مذهبی موبایل

تصاویربرگزیده

سبک زندگی اسلامی (لطفا برای نمایش تصاویرباکیفیت برروی تصویرموردنظرکلیک کرده وتصویررا در رایانه تان ذخیره کنید)