نرم افزارهای برگزیده

احیاگر معروف

سرباز کوچک ولایت ،آمرمعروف وناهی منکر

سایت های ویژه کودک ونوجوان

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

آخرين نظرات

پيوندها

سرداران دفاع مقدس

پیوندهای تصویری

bayanbox.ir bayanbox.ir bayanbox.ir

تبلیغات سایت

آرشیو سایت
۰

دولت وظیفه‌دارد کاربران اینترنتی را از تیررس محتوای نامناسب دور کند

امربه معروف نهی ازمنکر معروف نیوز

دولت وظیفه‌دارد کاربران اینترنتی را از تیررس محتوای نامناسب دور کند


روح‌الله مؤمن نسب، معاون مرکز فضای‌مجازی بسیج کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به پیشرفت ابزارهای انتشار محتوا در عصر حاضر، گفت: این تغییرات و پیشرفت‌ها، روش‌های مطالعه در جامعه را دچار تحول و تغییر کرده است.

 

 تغییر ابزار انتقال پیام سبب به وجود آمدن آسیب های جدید شده است

 

وی به تبیین رابطه ابزار انتقال محتوا با آسیب‌های اجتماعی پرداخت و افزود: به دلیل تغییر جنس ابراز انتقال پیام، آسیب‌ها نیز به دنبال آن تغییر کرده است، اگر دیروز نگرانی جامعه این بود که کودکان، نوجوانان و جوانان کتاب‌های نامناسب بخوانند، امروزه باید مراقب این باشیم که سونامی محتواهای مخرب افراد آسیب‌پذیر را با خود نبرد.

 

این کارشناس رسانه و فضای ‌مجازی با بیان این‌که در جامعه امروز کمتر از کتاب چاپی استفاده می‌شود، اظهار داشت: در عصر حاضر از رسانه‌های جدید همچون تلفن همراه و اینترنت استفاده بیشتری می‌شود، اگر از جامعه تحقیقاتی به عمل آید، متوجه ارتباط بیشتر آن‌ها با تلفن همراه می‌شویم؛ بنابراین این افراد از ابزار جدید تلفن همراه بیشتر از ابزار سنتی کتاب تأثیر می‌گیرند.

 

 دولت وظیفه‌دارد که کاربران را از تیررس محتواهای نامناسب دور کند

 

وی ادامه داد: همان‌گونه که در نشر کتاب نیاز به چاپخانه داخلی است، در فضای‌مجازی نیز نیاز به بستر انتشار محتوا احساس می‌شود، اگر در داخل کشور بستر انتشار محتوای کتاب و فضای‌مجازی وجود نداشته باشد، سبب کاهش تأثیرگذاری مطالب مفید می‌شود.

 

مؤمن‌نسب تشکیل شبکه‌های اجتماعی داخلی را ضروری دانست و ابراز داشت: اگر شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر باورهای جامعه تشکیل شود، طبیعتاً مزیت را به محتواهای مناسب می‌دهد و سبب جلوگیری از انتشار محتوای نامناسب می‌شود؛ بنابراین آسیب‌های آن، به شکل قابل‌توجه ای کاهش می‌یابد.

 

عضو سابق دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با اشاره به لزوم آگاهی بخشی در فضای‌مجازی، بیان داشت: در کنار فرهنگ‌سازی استفاده از فضای‌مجازی، مسؤولان قضایی و دولت وظیفه‌دارند که کاربران را از تیررس محتواهای نامناسب دور کنند، اگر این آزادی از منتشرکنندگان محتواهای نامناسب گرفته شود، سبب آزادی جامعه و رشد محتوای مناسب و مفید خواهد شد.

 

معاون فناوری اطلاعات و رسانه‌های نوین مرکز فضای‌مجازی بسیج کشور به ضعف انتشارات دینی اشاره کرد و یادآور شد: مهم‌ترین مشکل در توزیع محتوای دینی همگام نبودن مجموعه‌های منتشرکننده با جامعه است، درواقع جامعه از این مجموعه‌ها جلوتر است، به‌عنوان‌مثال امروزه بستر انتشار محتوا، فضای‌مجازی است اما همچنان دستگاه‌ها و نهادهای مسؤول تنها به دنبال فضای مکتوب هستند.

 

عضو مرکزی جبهه انقلاب اسلامی در فضای‌مجازی با اشاره به اهمیت استفاده از ابزارهای جدید در عرصه تبلیغ دینی خاطرنشان کرد: مبلغان در کنار سخنرانی در مکان‌های محدود، می‌توانند با استفاده از ابزارهای جدید، پیام خود را با تأثیرگذاری بیشتر و به‌صورت گسترده به گوش جامعه و حتی به فراتر از مرزها برسانند.

 

 ضرورت بستر سازی در تولید محتوای دینی برای پیشرفت جامعه

 

این کارشناس فضای‌مجازی با بیان این‌که اگر خواستار انتقال پیام دینی در جهت تعالی جامعه هستیم، باید بسترسازی شود، گفت: استراتژی ابزارها و شبکه‌های اجتماعی غرب این است که اگر اتفاق کوچکی در جهت منافع غرب و صهیونیسم در دنیا رخ دهد، به‌صورت گسترده انتشار پیدا کند اما اگر میلیون‌ها اتفاق بیفتد و متناسب با سیاست‌های شیطانی آن‌ها نباشد، کسی از آن مطلع نشود، این بسترسازی غرب برای منافع خود است که در این شبکه‌های به‌ظاهر آزاد به‌اصطلاح اجتماعی نیز به این استراتژی رسانه‌ای قویاً عمل می‌شود.

 

معاون سابق مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر حوزه‌های علمیه، مبلغان و دستگاه‌های دینی به فکر تولید ابزار انتشار در فضای‌مجازی همچون طراحی و راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی متناسب با فرهنگ و باورهای جامعه باشند و افرادی را برای امر برنامه‌نویسی و ایجاد شبکه‌های اجتماعی تربیت کنند، نتیجه آن انتشار گسترده پیام صحیح و محدود کردن و از بین بردن پیام نامناسب است.

 

 جامعه امروز به دنبال مطالب خلاصه و مختصر است

 

مؤمن‌نسب در ادامه با ارائه راه‌کارهایی برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و آگاهی بخشی، اظهار داشت: مجموعه‌های دینی در بحث تولید محتوا و متون، باید الزامات فضای فعلی جامعه را در نظر بگیرند، این بدان معنا نیست که کتاب منتشر نشود، اما باید توجه داشت که جامعه امروز بیشتر به دنبال مطالب خلاصه و مختصر است؛ بنابراین نیاز است که بخش‌های جذاب کتاب‌ها به‌صورت پویانمایی، کلیپ، فیلم و دیگر ابزارها تغییر شکل داده و به مردم انتقال پیدا کند و بازنشر باید متناسب با بستر انتشار باشد.

 

وی ادامه داد: مراکز علمی و حوزه‌های علمیه باید علاوه بر تولید محتوا، به فکر کارهای نظری نیز باشند، بعضی از کارهایی که در فضای حقیقی منکر به‌حساب می‌آید، متأسفانه در فضای‌مجازی تبدیل به معروف شده است؛ بنابراین باید مسؤولان دینی و فرهنگی، معروف و منکر و هویت اسلامی را در فضای‌مجازی بازتعریف کنند و فرهنگ امربه‌معروف و نهی از منکر به معنای بی‌تفاوت نبودن در برابر مشاهده خیر و شر را نیز در فضای‌مجازی نهادینه کنند.

 

معاون مرکز فضای‌مجازی بسیج کشور در پایان خاطرنشان کرد: تولید محتوای خلاصه و هدفمند، توزیع مناسب محتوا و بسترسازی در فضاهای حقیقی و مجازی موجب افزایش مطالعه و آگاهی می‌شود.

منبع:سایت ستاداحیای امربع معروف ونهی از منکرخراسان رضوی

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بانک فیلم

نرم افزارهای مذهبی موبایل

تصاویربرگزیده

سبک زندگی اسلامی (لطفا برای نمایش تصاویرباکیفیت برروی تصویرموردنظرکلیک کرده وتصویررا در رایانه تان ذخیره کنید)